A József Attila Könyvtár közalkalmazotti szabályzata
I. Általános szabályok
1. Választás
Amennyiben a közalkalmazottak létszáma a tizenöt főt eléri, Közalkalmazotti Tanácsot kell választani. Tizenöt főnél kevesebb közalkalmazott esetén közalkalmazotti képviselőt kell választani. A közalkalmazotti tanács mandátum három évre szól.
2. A szabályzatot létrehozó felek
A József Attila Könyvtár közalkalmazotti szabályzatát az 1992. évi XXXIII. tv., valamint a 2012. évi I. tv. alapján a közalkalmazotti tanács, és a munkáltató együttesen alkotja meg.
A szabályzatot egyrészről a József Attila Könyvtár – mint munkáltató – képviseletében a munkáltatói jogkör gyakorlója másrészt a József Attila Könyvtár Közalkalmazotti Tanácsa – képviseletében a közalkalmazotti tanács elnöke – hozza létre közös elhatározásból.
II. A szabályzat hatálya
Általános kérdések
-
A Közalkalmazotti Szabályzat alapja az aktuális Közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. tv. (továbbiakban: Kjt.) valamint a 2012. évi I. tv. a Munka törvénykönyve (továbbiakban: Mt.) és az egyéb a közalkalmazotti tanács és a munkáltató együttműködése feltételeit, valamint a Közalkalmazotti Tanács részvételi jogaival összefüggő kérdéseket rendező aktuális jogszabályok.
-
Jelen szabályzat nem tartalmaz jogszabállyal ellentétes rendelkezéseket.
-
A munkáltató jogutód nélküli megszűnésével a szabályzat hatályát veszti.
Személyi hatály
A Közalkalmazotti Szabályzat hatálya a József Attila Könyvtár által foglalkoztatott közalkalmazottakra terjed ki, továbbá az intézmény vezetőjére.
III. A szabályzat előkészítésével, aláírásával, módosításával, felmondásával, megszűnésével kapcsolatos szabályok
1. A szabályzat tervezetét a közalkalmazotti tanács elnöke készíti elő és ezt követően a közalkalmazotti tanács elé terjeszti. Amennyiben a tervezetet a közalkalmazotti tanács elfogadja, azt javaslatként 10 napon belül átadja a munkáltatónak. A munkáltató írásban fejti ki álláspontját a javaslattal kapcsolatban.
2. A szükséges egyeztetések után a szabályzatot a munkáltató és a közalkalmazotti tanács elnöke írja alá. A szabályzat az aláírás napján lép hatályba.
3. A szabályzat módosítása
3/1. A szabályzat módosítására a munkáltató és a közalkalmazotti tanács írásban tehet javaslatot. A szabályzat módosítására az alábbi esetekben kerülhet sor
3/2. A szabályzat bármely rendelkezése ellentétessé válik valamely jogszabállyal
3/3. A módosítást az aláíró felek bármelyike kezdeményezi.
3/4. A módosító javaslatot írásban kell benyújtani a közalkalmazotti tanács elnökéhez.
3/5. A szabályzat módosításához egyeztető bizottságot kell létrehozni, amely a kérdést soron kívül megvizsgálja, és 8 munkanapon belül javaslatot terjeszt elő az aláírásra jogosult feleknek. Az egyeztető bizottság összetétele: intézményvezető (vagy az általa megbízott egyéb vezető), a közalkalmazotti tanács egy képviselője, egy fő szakalkalmazott, egy fő technikai, gazdasági dolgozó
4. A szabályzat felmondása
4/1. A szabályzatot mindkét fél három hónapos határidővel részben, vagy egészben felmondhatja. Az aláírást követő hat hónap alatt a szabályzat nem mondható fel. Ha bármelyik fél a szabályzatot részben felmondja, a kifogásolt rész kivételével a szabályzat többi része továbbra is érvényben marad. A szabályzat bármilyen felmondása esetén megbeszélést kell összehívni, melyen a Közalkalmazott Tanács és intézményvezető vesz részt.
4/2. A szabályzat megszűnik, a munkáltató, illetve a közalkalmazotti tanács megszűnésével..
IV. A szabályzat közalkalmazottakkal történő megismertetése
A szabályzatot aláírást követően a munkáltató gondoskodik arról, hogy a közalkalmazottak a szabályzatot megismerjék, ennek érdekében a szabályzatot a József Attila Könyvtár honlapján az aláírást követő 3 munkanapon belül közzéteszi, illetve jól elérhető helyen intézményegységenként, telephelyenként kifüggeszti.
V. A közalkalmazotti tanács működésének feltételei
1. A közalkalmazotti tanács működésének technikai és tárgyi feltételei
A közalkalmazotti tanács működésének technikai és tárgyi feltételeit a munkáltató biztosítja a feladatai ellátásához szükséges és ésszerű mértékben. A munkáltató a tanács rendelkezésére bocsátja: a tanácstagok munkavégzéséhez szükséges helyiséget (tárgyaló), a tanácstagok munkavégzéséhez szükséges munkaeszközöket (asztal, szék, telefon, számítógép, fénymásoló)
2. A közalkalmazotti tanács működésének személyi feltételei
2/1. A közalkalmazotti tanács tagjai feladatuk maradéktalan ellátásához, szükség szerint – eseti segítséget, támogatást kérhetnek az intézmény bármely dolgozójától. Ez a kérés azonban nem akadályozhatja, nem hátráltathatja a kollégákat az aktuális napi tevékenységük végzésében.
2/2. A közalkalmazotti tanács elnökének, tagjainak kedvezményei
A munkáltató biztosítja a közalkalmazotti tanács elnöke és tagjai részére a Közalkalmazotti Tanács tevékenységével járó munkaidő kedvezményt. Az elnök részére a havi munkaidő maximum 15%-át, a tagok részére a havi munkaidő maximum 10%-át (Mt. 260.§). A munkaidő kedvezmény igénybevételét- előre nem látható halasztást nem tűrő és rendkívül indokolt esetet kivéve- legalább öt nappal korábban be kell jelenteni. A munkaidő-kedvezmény mértéke nem vonható össze, s így a tagok részére járó munkaidő-kedvezmény nem is adható át az elnöknek. A kedvezmény nem vihető át a következő hónapra. A munkaidő kedvezmény tartamára távolléti díj jár.
2/3. A közalkalmazotti tanács elnökének védettsége
Munkajogi védelem illeti meg a Közalkalmazotti Tanács elnökét. A tanács egyetértése szükséges a közalkalmazotti tanács elnökének munkaviszonyának munkáltatói felmondással történő megszüntetéséhez és a munkaszerződésétől átmenetileg eltérő munkakörben, munkahelyen vagy más munkáltatónál való foglalkoztatásához. Erről írásban tájékoztatja a közalkalmazotti tanácsot. A közalkalmazotti tanács ezekkel a tervezett munkáltatói intézkedésekkel kapcsolatban azok átvételétől számított 8 munkanapon belül közli írásban az álláspontját. Egyet nem értése esetén ezt meg kell indokolnia. Ha a közalkalmazotti tanács ezt a határidőt elmulasztja, úgy kell tekinteni, hogy az intézkedéssel egyetért.
3. A közalkalmazotti tanács működésének pénzügyi feltételei
Azokat a pénzeszközöket, amelyek felhasználása esetenként szükségessé válhat, a munkáltató a lehetőségeihez mérten, egyeztetés függvényében biztosítja.
VI. A közalkalmazotti tanács jogainak értelmezése és a joggyakorlás módja
A közalkalmazotti tanács és a munkáltató közötti kapcsolatrendszer általános kérdései
A vonatkozó jogszabályok értelmében a közalkalmazotti tanácsot az alábbi jogosultságok illetik meg:
1. Önálló döntési jog: saját ügyrendjének megalkotása; saját éves munkaterv megalkotása; KT -elnök személyének megválasztása; tagjai közötti belső munkamegosztás; képviseleti jog megosztása;
2. Közös döntési jog: A munkáltató és az közalkalmazotti tanács közösen dönt a jóléti célú pénzeszközök felhasználásáról. (segélyezés, cafetéria, üdültetés, természetbeni juttatás stb.) A közös döntési jogosultság érvényesítésének tényét minden esetben, jegyzőkönyvben kell rögzíteni.
3. Véleményezési jog: a munkáltató döntése előtt legalább tizenöt nappal kikéri a közalkalmazotti tanács véleményét a közalkalmazottak nagyobb csoportját érintő munkáltatói intézkedések és szabályzatok tervezetéről.
Ilyen munkáltatói intézkedésnek minősül:
a) a munkáltató átszervezése, átalakítása, szervezeti egység önálló szervezetté alakítása,
b) a munkavállalóra vonatkozó személyes adatok kezelése és védelme,
c) a munkavállaló ellenőrzésére szolgáló technikai eszköz alkalmazása,
d) az egészséges és biztonságos munkafeltételek kialakítására szolgáló, a munkabalesetek, valamint a foglalkozási megbetegedések megelőzését elősegítő intézkedés,
e) az új munkaszervezési módszer, valamint a teljesítménykövetelmény bevezetése, módosítása,
f) a képzéssel összefüggő tervek,
g) a foglalkoztatást elősegítő támogatások igénybevétele,
h) az egészségkárosodást szenvedett vagy a megváltozott munkaképességű munkavállalók rehabilitációjára vonatkozó intézkedések tervezete,
i) a munkarend meghatározása,
j) a munka díjazása elveinek meghatározása,
k) a munkáltató működésével összefüggő környezetvédelmi intézkedés,
l) az egyenlő bánásmód követelményének megtartására és az esélyegyenlőség biztosítására irányuló intézkedés
m) a közalkalmazotti jogviszonyra vonatkozó egyéb szabályzatokban meghatározott intézkedés (előmenetel, jutalmazási elvek stb.)
n) az intézmény gazdasági helyzetével kapcsolatos intézkedések
A Közalkalmazotti Tanács véleményét az intézkedés terv, szabályzat stb. kézhezvételétől számított 5 munkanapon belül írásban véleményezi. Amennyiben az intézkedés, szabályzat stb. valamely részével nem ért egyet azt az írásbeli véleményében indokolja. Amennyiben a tanács az intézkedés stb. teljes egészével vagy legalább. 70%-val nem ért egyet és ezt az írásos véleményében indokolta, három munkanapon belül szóbeli megbeszélést kell tartani a Közalkalmazotti Tanácsnak és az intézményvezetőnek.
4. Egyetértési jog illeti meg a Közalkalmazotti Tanácsot az elnök munkaviszonyának munkáltatói felmondással történő megszüntetése és a munkaszerződésétől átmenetileg eltérő munkakörben, munkahelyen vagy más munkáltatónál való foglalkoztatása esetében.
VII. A Közalkalmazotti Tanács tájékoztatási és tájékozódási jogosultsága
1. A Közalkalmazotti Tanács feladata a közalkalmazotti jogviszonyra vonatkozó szabályok megtartásának figyelemmel kísérése. A közalkalmazotti tanács feladatának ellátása érdekében jogosult tájékoztatást kérni és az ok megjelölésével tárgyalást kezdeményezni, minden ilyen kérdésben, amelyet a munkáltató nem utasíthat el.
2. A munkáltató legalább félévente tájékoztatja a Közalkalmazotti Tanácsot:
a gazdasági helyzetét érintő kérdésekről
a munkabérek változásáról
a bérkifizetéssel összefüggő likviditásról
a foglalkoztatás jellemzőiről
a munkaidő felhasználásáról, a munkafeltételek jellemzőiről
a munkáltatónál foglalkoztatott munkavállalók számáról és munkakörük megnevezéséről,
a részmunkaidős és a határozott időre szóló foglalkoztatás helyzetének alakulásáról.
3. Ha a munkáltató személye azért változik meg, mert az alapító vagy a munkáltató döntése alapján a munkáltató egésze vagy egy része (szervezeti egysége, anyagi és nem anyagi erőforrásainak vagy feladat- és hatáskörének meghatározott csoportja) az Mt. hatálya alá tartozó munkáltató számára kerül átadásra, a munkáltató átadásra kerülő szervezete vagy tevékenysége keretében foglalkoztatott közalkalmazott közalkalmazotti jogviszonya az átadás időpontjában megszűnik. Az átadó és az átvevő munkáltató legkésőbb az átadást megelőzően harminc nappal korábban köteles tájékoztatni a közalkalmazottat, a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetet és a közalkalmazotti tanácsot (közalkalmazotti képviselőt) az átadás időpontjáról, okáról és közalkalmazottakat érintő jogi, gazdasági és szociális következményeiről,
VIII. A közalkalmazotti tanács és a munkavállalók kommunikációs csatornái
-
közalkalmazotti értekezletek: a közalkalmazotti tanács legalább félévente egyszer tájékoztatja tevékenységéről a közalkalmazottakat.
-
közalkalmazotti tanács vezetősége tanácskozási joggal egyes munkavállalókat is meghívhat értekezleteire, tanácskozásaira stb.
-
írásbeli tájékoztatók, elektronikus levelek
-
nyomtatott, elektronikus beszámolók,
-
határozatok
IX. A munkáltató és a közalkalmazotti tanács kapcsolata
A munkáltatói oldal és a közalkalmazotti tanács kapcsolatában meghatározóak azok a munkaformák és interakciók, amelyeken keresztül a közalkalmazottak részvételi joga érvényesül.
1. A kezdeményezés
A munkakapcsolat soron kívüli felvételét bármikor kezdeményezheti, bármely általa fontosnak tartott és egyéb szabályok által ki nem zárható témában. Amennyiben a kezdeményezés a közalkalmazottaktól indul, akkor a közalkalmazotti tanács részéről az elnök kér időpontot a munkáltatótól.
Amennyiben a munkáltatói oldal kezdeményez, akkor a munkáltatói jogkör gyakorlója kér időpontot a közalkalmazotti tanács elnökétől. A kezdeményezés minden esetben írásban kell, hogy történjen.
A kezdeményezést alátámasztó, vagy ahhoz kapcsolódó dokumentumokat a kezdeményező félnek, a megbeszélés időpontjáig elő kell készíteni.
2 Információátadás
Estenként a munkáltató vezetői értekezletére a közalkalmazotti tanács elnöke meghívást kap a közalkalmazotti tanács kompetenciájába is tartozó napirend tárgyalása esetén.
A közalkalmazotti tanács által felvetett kérdésben 10 munkanapon belül írásbeli tájékoztatást ad a munkáltató a közalkalmazotti tanács részére.
Amennyiben a munkáltató kikéri a közalkalmazotti tanács véleményét egy adott kérdésben, és a közalkalmazotti tanács 15 munkanapon belül nem reagál, úgy kell tekinteni, hogy a közalkalmazotti tanács egyetért az adott témában a munkáltatóval.
3. Konzultáció
A felek megállapodnak abban, hogy információ átadást követően az átadót konzultációs kötelezettség terheli. Konzultáció során az információk értelmezése és az álláspontok rögzítése történik. Konzultációt bármelyik fél kezdeményezhet.
4. Kapcsolattartás dokumentálása
A munkáltató és a közalkalmazotti tanács munkakapcsolat rendszerében bekövetkező eseményeket rögzíteni, dokumentálni kell. A dokumentáció (jegyzőkönyv, határozatok, beszámolók stb.) elkészítéséért a Közalkalmazotti Tanács felel.
A dokumentumokat az intézmény irattárban, elkülönítve kell elhelyezni. A dokumentumok felhasználására, kezelésére az iratkezelés általános szabályai vonatkoznak.
A közalkalmazotti tanács véleményezési jogkörébe tartozó konkrét intézkedésekkel kapcsolatos megállapodások, egyezségek külön dokumentumban kerülnek rögzítésre, szabályozásra.
Jelen szabályzat a felek általi aláírással lép hatályba és 2017. október 30-ig hatályos.