Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1944. október 24-én halt meg Louis Renault

A francia autó atyja: közvetlen sebességfokozat, hátramenet váltó, szervofék

Louis Renaul húszéves korában a megtakarított pénzéből vett egy triciklit, amelyet szétszerelt, majd négykerekű kisautóként rakott újra össze. A "Voiturette" nevű járgány döntő újdonsága a közvetlen sebességfokozat, a mechanikus vezérlésű három sebesség és a hátramenet váltó volt.

Renault látványosan demonstrálta autójának teljesítményét: 1898. december 24-én felkapaszkodott vele a Montmartre-on, a Rue Lepic 13 százalékos kaptatóján.

A 21 éves feltaláló azonnal szabadalmaztatta találmányát és 12 megrendeléssel zsebében, 1899-ben betársult a testvérei által alapított Renault Freres vállalkozásba. Louis és bátyja, Marcel sorra nyerték az autóversenyeket saját készítésű járműveikkel. Ennél jobb reklám nem kellett, autóikat annak ellenére kapkodták, hogy áruk az akkori tízéves átlagfizetésnek felelt meg.

A gyár termelése rohamosan nőtt, 1905-ben 250 taxira kaptak megrendelést, ennek érdekében átszervezték a gyárat: megkezdődött a tömegtermelés, bevezették a munkamegosztást és a futószalag-rendszert. A Renault hamarosan az első számú francia autógyártó lett, de beszállt hajó- és repülőgépmotorok építésébe is.

Az első világháború idején a gyár átállt a haditermelésre, teherautókat, mentőkocsikat, töltényhüvelyt, sőt Louis Renault tervei alapján harckocsikat is gyártottak. Renault megkapta a Becsületrendet, s 1918-ra Franciaország első számú iparosának számított. Renault sorra állt elő találmányaival, tervei alapján készült az L-kiképzésű hengerfej, a mágneses gyújtás, a termoszifonos hűtés és a motor mögé helyezett hűtő, a lökhárító, a bal oldali kormánymű, a szervofék.

Renault-nak élete alkonyán végig kellett néznie, amint a bevonuló németek 1940-ben lefoglalták gyárát, majd azt is, amint 1942-1943-ban a létesítmények nagy részét lebombázták. Még megérte a szövetségesek bevonulását, amely számára nem felszabadulás volt: mivel az üzem a német megszállás alatt is termelt, kollaboránsként bebörtönözték. A perre várva, rabságban halt meg 1944. október 24-én, üzemét államosították.