Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1969. március 2-án indult első útjára a Concorde

Ez a repülőgéptípus 27 éven át szolgálta a légiközlekedést.
A hatvanas évek elején két nagyszabású program is indult minél hatékonyabb utasszállító repülőgépek építésére. Az egyik az Egyesült Államokban (a Boeing fejlesztése), a másik pedig egy francia-angol együttműködésben. „A két európai ország 1962 óta dolgozott egy szuperszonikus utasszállító repülőgép kifejlesztését célzó közös programon, amely révén megtörhették az amerikaiak hegemóniáját a légi személyszállítás területén.” Az összefogás oka, hogy előre látták: egyéni vállalkozásként nem tudnák finanszírozni – így a francia Sud Aviation és a brit BAC repülőgépgyártó 1963-ban megkezdte egy-egy Concorde prototípus elkészítését.
 

A Concorde géptörzse 68 m lett, amelyeken deltaszárnyak helyezkedtek el. A gép orrát enyhén előre döntötték: a mintegy 290 km/h sebességgel landolt, s a pilótáknak felemelt orrnál is rá kellett látniuk a kifutópályára. Míg az amerikaiak a Boeing fejlesztése során a hangsúlyt inkább a nagy teherbírásra fektették, a Concorde-nál a sebesség volt a fő szempont. A gép sebességét 15,5 ezer méter magasságban 2179 km/h körül maximalizálták – ezt a szárnyak alatt elhelyezett négy, utánégetővel felszerelt gázturbinás sugárhajtóművel érték el. Erre azért volt szükség, mert nagyobb sebességnél a súrlódás miatt fellépő hőterhelést az alumíniumból készült gépek nem bírták volna – helyette drágább rozsdamentes acélból vagy titánból kellett volna megépíteni.

A gép azonban így is drága volt: a megépítése, üzemeltetése igen költséges volt, a magas jegyárakat pedig kevesen engedhették meg maguknak. A Concorde-ot végül csak a két fejlesztő ország légitársaságai állították üzembe – s mindössze 16 példány épült meg belőle. Az első menetrend szerinti járatot 1976. január 21-én indították: a British Airways London és Bahrain, az Air France pedig Párizs és Buenos Aires között. A brit és francia büszkeség utolsó kereskedelmi járatát 2003. október 24-én kivonták a forgalomból – az utolsó járatra (2003. november 26.) azonban minden jegy elkelt, és hatalmas volt az érdeklődés az esemény iránt. A Concorde 27 éves szolgálati ideje alatt mindössze egy nagyobb balesete volt a géptípusnak: az Air France 4590-es járata 2000. július 25-én Franciaországban lezuhant egy hotelre: 109, a gépen utazó és négy, a földön tartózkodó ember halt meg.

(forrás: Niccoli, R.: A repülés története. Alexandra, 2002, 244-251.o.)

Kapcsolódó linkek