Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1869. november 17-én nyitották meg a Szuezi-csatornát

2003-ban 17 224 hajó haladt át a csatornán, ami kb. 8%-a a világ teljes hajóforgalmának.

A Szuezi-csatornát a világ első olyan mesterséges csatornájaként tartják számon, amelyet már közlekedésre és szállításra is használtak. Története egészen a Kr.e. 13. századig nyúlik vissza, amikor stratégiai fontosságát felismerve az ókori egyiptomi fáraók a Nílus deltáját a Vörös-tengerrel összekötő csatornát ásattak.

Az elkövetkező ezer évben azonban – annak ellenére, hogy több újjáépítési kísérlet is történt – a csatornát elhanyagolták, és így a sivatag martalékává vált, míg végül az i. sz. 8. században végleg felhagytak az állapotának megőrzésére irányuló erőfeszítésekkel. Ezt követően újra és újra felmerült a szándék egy modern csatorna építését illetően – még Bonaparte Napóleon egyiptomi expedícióját követően is a franciák részéről –, azonban érdemi lépésekre nem került sor.

A Szuezi csatorna átadása A Szuezi csatorna átadása A Szuezi csatorna napjainkban A Szuezi csatorna napjainkban

1854-ben aztán Ferdinand Marie de Lesseps francia mérnök és diplomata megnyerte Egyiptom alkirályának, Szaid pasának a támogatását a csatorna megvalósításához. 1858-ban ennek eredményeképpen Lesseps létrehozta a Szuezi-csatorna Társaságot (Compagnie Universelle du Canal Maritime de Suez), melynek a megállapodás értelmében két fő tulajdonosa eredetileg Franciaország és Egyiptom volt. A Társaság Szaid pasától a megnyitástól (1869) számított 99 évre szóló koncessziót kapott a kereskedelmi célú, tengeri hajózási Szuezi-csatorna megépítésére, területének használatára és üzemeltetésére, ezt követően a jogok az egyiptomi kormányzatra szálltak volna vissza.

A csatorna terveit Alois Negrelli osztrák mérnök készítette el, majd 1859. április 25-én megkezdődtek a tíz éven át tartó építési munkálatok. 1869-ben került sor a csatorna hivatalos megnyitó ünnepségére több ezer fontos vendég – köztük számos uralkodó és sok más híres személyiség – részvételével. (A Szuezi-csatorna megnyitó ünnepségére írta meg Guiseppe Verdi az Aida című operáját.)

Ez a víziút lett az Arab-félsziget olajának legfontosabb szállítási útja az európai finomítók felé. A múlt század második felében többször került a nemzetközi politika figyelme középpontjába. Az 1956-os egyiptomi államosítást az ENSZ által visszaparancsolt angol-francia-izraeli intervenció követte (a magyar forradalommal egy időben).

A csatorna volt a fegyverszüneti vonal Egyiptom és Izrael között az 1967-es, és az utolsó, 1973-as háború között, majd ez utóbbi konfliktus fő frontja. Az 1978-as Camp David-i béke óta viszont újra nyugalom van, és a csatorna használata zavartalan. A nagy kapacitású szupertankhajók számára azonban e víziút már szűk, és azok inkább délről kerülik meg az afrikai kontinenst.

Kapcsolódó linkek