Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1900. augusztus 8-án halt meg Emil Skoda

A cseh gépészmérnök volt a Skoda gépkocsik névadója

A pilseni születésű Emil Škoda ifjúkorában Németországban gépészmérnöknek tanult. Pályáját a csehországi Plzenben kezdte egy kis alkatrészgyár főgépészeként. 1869-ben a gyárat megvásárolta, de sokáig az alkatrészek gyártása maradt a gyár egyetlen, de annál kitartóbb tevékenysége. Üzemétől saját vasútvonalat építtetett ki a Bécs-Chep vasúti fővonalhoz, és az Osztrák-Magyar Monarchia legjelentősebb fegyverbeszállítója lett.

Ágyukat, lőszereket, géppuskákat termelt. A fegyverek gyártása terén a gyár nagy hírnévre tett szert, és a Monarchia összeomlása után is ez az egyik meghatározó termékcsoport. Fegyvereik korszerűek: a Skoda-harckocsikra a németek is felfigyeltek. 1899-ben Škoda összes különálló üzemét összevonta, és létrehozta a Škoda Holdingot. A több mint 35 ezer embert foglalkoztató gyár sikerét azonban nem sokáig élvezhette, mert 1900. augusztus 8-án az ausztriai Amstettenben 61 éves korában elhunyt.

Skoda 422 Skoda 422 Skoda Fabia III Skoda Fabia III

A japán csatahajókhoz, a Szuezi-csatorna építéséhez és a Niagara-erőműhöz is alkatrészeket szállító Škoda Holding 1925-ben fuzionált a kezdetben csak bicikliket gyártó Laurin&Klement céggel. Noha a Laurin&Klement már korábban is próbálkozott autókkal, az igazi piaci áttörést a két cég együtt érte el. Közös autójuk a Škoda nevet kapta.

Az 1946-ban államosított gyár Škodái a második világháború után a keleti blokk legnépszerűbb járművei közé tartoztak. A Mlada Boleslavban található Škoda Múzeumban az elmúlt évtizedek szinte összes veterán Škodája megtekinthető. Az 1991 óta a Volkswagen-konszern tulajdonában lévő Škoda a mai napig sikeres a piacon.