Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1960. április 24-én átadták a „Sztálinváros” vízibuszt

A szép, karcsú testű, fehér hajó fürgén szeli a hullámokat és naponta sok-sok dolgozót szállít…

Vasárnap délelőtt 10 óra 1 perckor ragyogó tavaszi napsütésben egy karcsú fehér hajó kötött ki a szigeti hajóállomáson. A hajó oldalán ez a felírás volt: „Sztálinváros”. A kikötő hídján két oldalt színes zászlók csattognak a friss tavaszi szélben. Alatta a sztálinvárosi úttörők vízi-úttörő csapata állt díszőrséget. Amikor a hajó kikötött, Varga Gyula, a MAHART szakszervezeti bizottságának titkára és Gosztonyi László, a személyhajózási osztály vezetője léptek a hídra. Az MTH iskola fúvószenekara indulókat játszott. A város fogadóbizottsága Tapolczai Jenő, Hajdu Tibor és Sófalvi István köszönetét fejezte ki a város és vezetői nevében ezért a szép hajóért, amellyel igen sok örömet fognak okozni a város dolgozóinak és fiatalságának. Ezután a fogadásra meghívott vendégek sétahajózásra indultak.”

A vízibusz három évvel ezelőtt épült és Budapesten teljesített szolgálatot a Gellért tér és a Margitsziget között. 150 személyes és óránként 25 kilométeres gyorsasággal halad. A hajót teljesen felújították, vadonatúj bőrülésekkel látták el, kívül-belül kifestették és teljesen új hajó benyomását kelti. A hajókirándulás a legszebb és legkellemesebb szórakozások egyike a nyári hónapok alatt. Vasárnap és ünnepnapokon az iskolák, az intézmények, a vállalatok dolgozóinak csoportos kirándulásokra áll rendelkezésre. Hétköznapokon a „Sztálinváros” rendes átkelő forgalmat fog lebonyolítani a város és a túlsó part között.

Átadták a "Sztálinváros" vízibuszt. Sztálinvárosi Hírlap, 1960.04.21., 1.p.

 

Három évvel később pedig a téli időjárás miatt a MAHART a járatot megszüntette és ezzel Dunaújvárosba valamennyi személyhajó-járat megszűnt. 1963. december 15-én indult utoljára vízibusz Dunaújváros és Apostag között.

Megszűnt a vízibusz-járat Dunaújváros és Apostag között. Dunaújvárosi Hírlap, 1963.12.17., 1.p.
 

Aztán érdeklődés hiányában megszűnt a menetrendszerű hajóközlekedés a Duna déli szakaszán. Ennek a szakasznak az „utolsó mohikánja” az 1968-ban megszüntetett Budapest-Dunaújváros között vasárnaponként közlekedő vízibusz volt, az akkori „Sztálinvárosi” vízibusz, amely egyszerre 150 utast is szállított.

Később egy 185 személyes, félig nyitott, félig zárt vízibusz közlekedett a Dunaújváros, Dunavecse és Apostag között, ez viszont már nem tudta azt a kényelmet nyújtani, amit elvártak egy menetrendszerű járattól. Túlságosan „szellős” volt a kora hajnali órákban, a viharos, hűvös kora tavaszi vagy akár őszi időben. Jó időben viszont igény adódott a Duna menti nyaralóhelyek, telkekre való eljutáshoz, vagy egy tassi horgász és kiránduló járat indítására vagy akár egy romantikus esti sétahajókázásra is. De erre egy másik vízibusz beállítása lett volna a megoldás, amely alkalmas a kiránduló forgalom lebonyolítására. Bár a MAHART számára egyre kisebb tétel volt az utasforgalom, az itt élő embereknek viszont sokat jelentett, hogy az egyre több szabadidejüket jól és hasznosan, a természet közelségében tölthessék el.

Megszűnt a Budapest-Dunaújváros vízibuszjárat, Dunaújvárosi Hírlap, 1969.04.25., 2.p.