ÚJRAOLVASÓ: Iskola a határon (regény)
„A világhoz nem alkalmazkodni kell, hanem csinálni, nem újrarendezgetni azt, ami már megvan benne, hanem hozzáadni mindig.”
„Különösebb cselekmény, bonyodalom híján apró, erősen drámai jelenetek sora a regény, főszereplői a katonai hierarchiában élő első-másod-harmad- és negyedéves növendékek, a vadbarom Schulze tiszthelyettes, néhány, halványan körvonalazott tanártiszt; a háló és ebédlő, tanterem és folyosó a változó színterek....Kitűnő mesterségbeli tudás, az írói megoldásokkal, különleges eszközökkel szellemesen, megejtően élő, az időrenddel merészen és hatásosan játszó művészet ez, amely a maga álláspontjának relatív progresszivitása alapján értékeset alkotott.”
( Tóth Dezső: Ottlik Géza: Iskola a határon in.: Kortárs, 1960/3.sz.)
„Nehéz lenne részletesen elmondani a regény tartalmát, mert nyomról nyomra, eseményről eseményre követhető meséje nincs is. Az emlékezet logikátlan logikáját követve arról számol be: hogyan jutottak el emberek odáig, hogy három évtizeddel azután, hogy együtt voltak iskolában, egy -egy hanggal, mozdulattal fejezetnyi érzelmeket és gondolatokat tudnak közölni egymással.
(Nagy Péter: Iskola a határon in.: Az elbeszélés nehézségei : Ottlik olvasókönyv. (szerk.: Kelecsényi László. Holnap Kiadó, Bp., 2001. 128-129p.)
A kőszegi katonai iskola, ahol a regény játszódik, ma Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézetként működik.
Kapcsolódó linkek: