ÚJRAOLVASÓ: Iskola a határon (regény)

100 éve született OTTLIK GÉZA, a 20. századi magyar lélektani próza mestere

„A világhoz nem alkalmazkodni kell, hanem csinálni, nem újrarendezgetni azt, ami már megvan benne, hanem hozzáadni mindig.”

„Különösebb cselekmény, bonyodalom híján apró, erősen drámai jelenetek sora a regény, főszereplői a katonai hierarchiában élő első-másod-harmad- és negyedéves növendékek, a vadbarom Schulze tiszthelyettes, néhány, halványan körvonalazott tanártiszt; a háló és ebédlő, tanterem és folyosó a változó színterek....Kitűnő mesterségbeli tudás, az írói megoldásokkal, különleges eszközökkel szellemesen, megejtően élő, az időrenddel merészen és hatásosan játszó művészet ez, amely a maga álláspontjának relatív progresszivitása alapján értékeset alkotott.”

( Tóth Dezső: Ottlik Géza: Iskola a határon in.: Kortárs, 1960/3.sz.)

„Nehéz lenne részletesen elmondani a regény tartalmát, mert nyomról nyomra, eseményről eseményre követhető meséje nincs is. Az emlékezet logikátlan logikáját követve arról számol be: hogyan jutottak el emberek odáig, hogy három évtizeddel azután, hogy együtt voltak iskolában, egy -egy hanggal, mozdulattal fejezetnyi érzelmeket és gondolatokat tudnak közölni egymással.

(Nagy Péter: Iskola a határon in.: Az elbeszélés nehézségei : Ottlik olvasókönyv. (szerk.: Kelecsényi László. Holnap Kiadó, Bp., 2001. 128-129p.)

A kőszegi katonai iskola, ahol a regény játszódik, ma Dr. Nagy László Gyógypedagógiai Intézetként működik.

Kapcsolódó linkek: