Vissza a nyitóoldalra

Quimby zenekar

"A Pentele nevű faluból növesztett iparváros (Dunaújváros) már rég nem viseli Sztálin nevét, ám még korántsem rendelkezik országos hírű futballcsapattal, amikor néhány helyi gimnazista Október néven feldolgozásokat játszó zenekart alapít. A Kiss testvérek (Tibor és Endre) köré épülő együttes a suli végeztével hamvába hal, hogy aztán az egykori tagok némelyikének útjai néhány évre rá budapesti albérletekben keresztezzék egymást.
 

 

1991. Megalakul a Quimby.

I. Kocsmastart

A tagság szolid fluktuációja és számos pesti kocsmakoncert után 1993-ra összeáll az a hatos (Kiss Tibor - ének, gitár, Kiss Endre - gitár, Varga Livius - ütőhangszerek, vokál, Molnár Tamás - szaxofon, Mikuli Ferenc - basszusgitár, Medve Ákos - dob), amely rögzíti az angol nyelven éneklő zenekar első anyagát, amely kazettán jelenik meg és melynek címe Sip Of Story, azaz, Egy korty történet. Akik akkoriban hallották a Quimby egyre sűrűsödő koncertjeinek némelyikét, azoknak a dalok hallatán - a kortárs rokonlelkek mellett - a két világháború közötti sanzonok és kabarék vagy Berthold Brecht dalainak világa ugorhatott be.

A Sip Of Story megjelenése után egy évvel a zenekar - mely ekkor már az egyik legsikeresebb budapesti klubbanda - tagcserére kényszerül: az idősebbik Kiss-tesó, Endre távozik, a helyére azonban nem egy új gitáros, hanem egy fiatal, balatonfüredi születésű billentyűs, Balanyi Szilárd kerül. A zenekar 1995-ben ebben az új felállásban, (a legendás Főnix stúdióban) rögzíti új albumát, a Jerrycan Dance című lemezt, mely a Sip of Story-val ellentétben már CD-n, viszont magánkiadásban jelenik meg. A még ugyancsak angol nyelvű Jerrycan Dance már tartalmazza a Quimby-re mai napig is (persze újabb és újabb mutációkban) jellemző stílusjegyek egy szeletét - erős hangulatú, sanzonos, epikus hangvételű dalok, expresszív zenei világ és előadásmód.

 

II. Majom, Dili, whatever

1995-ben a Quimby koncertjei már eseményszámba mennek, ám az év őszén a zenekar két kulcsembere Kiss Tibor és Varga Livius mégis úgy dönt, hogy New Yorkba utaznak friss levegőt szippantani. Három hónapot töltenek New Yorkban, aztán hazajönnek és a zenekar e rövid pauza után dönt úgy, hogy a továbbiakban magyar nyelvű dalokat ír. 1996 nyarán készül el a Quimby új lemezanyaga, a Majom-tangó, mely túlnyomórészt magyar nyelvű számokat, mellettük pedig 3 angol nyelvű dalt tartalmaz, ráadásul nem csak nyelvileg vegyes, hanem stílusában is enyhén eklektikus - van minden: a Quimbytől megszokott sanzonos-epikus világra mindenféle népzenék, főként a roma- és a latinos-folkmuzsika, aztán a reggae meg a pszichedélia hatása mászik rá, amúgy megtermékenyítőleg. A Majom-tangó a Quimby életének új kezdete, amely megváltoztatva megőrzi az "angol nyelvű" Quimby dolgait, ám, amely már közvetlen előzménye a zenekar mai kiforrott saját hangjának.

Az, hogy a Quimby a Majom-tangóval magyar nyelven éneklő zenekarrá változik át, ugrásszerűen növeli a lemezkészítés előtti időszak óta immár Gerdesits Ferenc dobossal felálló együttes ismertségét és népszerűségét. A zenekar ekkor már megkerülhetetlen jelenség az alternatívnak nevezett színtéren, ám Quimbyt igazándiból az 1997 decemberében megjelenő Diligramm teszi, ha úgy tetszik, ennek a színtérnek egyik igazán fontos zenekarává. A Diligramm már egy beérett zenekar egységes munkája. A Majom-tangón némileg redundáns és túlszimbolizált szövegvilág letisztul, a dalok zenei világa színesedik, a zenekar tulajdonképpen megtalálja saját hangját. A lemezt egy jól sikerült videóklip/sláger, a Hol volt, hol nem volt vezeti be és egy ugyancsak emlékezetes lemezbemutató-koncert avatja fel. A Quimby boldogan él és nem hogy nem hal meg, hanem egyre sikeresebb koncerteket ad egyre több ember előtt, ráadásul 1998 tavaszán a magyar zenei szakma - láss csodát - a Diligrammot az év albumává választja. Nem is csoda, hogy az együttes új albumát, az 1999 novemberében megjelenő Ékszerelmére című albumot már komoly várakozás előzi meg. Bár a lemez elkészülte némileg kalandos, hiszen az új dalok ötleteit tartalmazó próbatermi kazettát Livius valamikor az év elején a 4-es/6-os villamoson utaztában elveszti, nem is történik tévedés, sőt. Ha az előző Quimby-albumról azt mondtuk, hogy "beérett" és "egységes", akkor az Ékszerelmére sekély humorral azt mondhatnánk, hogy "még beérettebb" és "még egységesebb"; mindenesetre az biztos, hogy az új Quimby-lemez simán üt, mint az ipari áram. A zene szigorú és játékos, egységes és kalandozó, földhöz ragadt és elszállt, tradicionalista, s miközben a zenekar bátran nyúl a modern elektronika eszközeihez, a szövegek "kegyetlenek" és ironikusak, történetek vannak és verbális pszichedélia van, a mesélő az "ördög magyar hangja" miközben "köribé gyűlnek a méreten aluli angyalok". Az Ékszerelmére-album megjelenése után a zenekar megválik Molnár Tamás szaxofonostól, megüresedett helyére pedig hosszas keresgélés után az egykori Andersen együttesben muzsikáló Kárpáti József trombitás/billentyűs érkezik. A zenekar már ebben a felállásban lép fel 2000. augusztus 9-én a Sziget 2000 nagyszínpadán.

 

III. Morzsák és amigos

A zenekar közben számolatlanul adta hazai klub- és fesztiválkoncertjeit, közben pedig egy-egy németországi mini-turnét is lebonyolított. 2001. tavaszán aztán hazai pályán rendhagyó hangzóanyaggal jelentkezett a Quimby. Megjelent a Morzsák és szilánkok című új album mely egyaránt tartalmaz remixeket, - melyeket nem a hazai szcéna már tuti befutói, hanem tehetséges és kreatív fiatal remixelők készítették - valamint régebbi dalok koncertfelvételeit és kísérletező, "másfajta" verzióit - ahogy Kiss Tibor énekes-gitáros fogalmazott, egyfajta "folyamatjelleggel" és "filmszerűen", egymásra épülő egymásutániságban.

A zenekar beszédes címmel ellátott 2002-es Káosz Amigos című albuma sem okozott csalódást. A lemez egy zaklatott, zűrös és ki-befordított világ vibráló, érzékeny, dinamikus, tragikus és humoros, sokszor tragikomikus zenei és szöveges lenyomata, sőt ha úgy tetszik: zenés-szöveges kaland káosz amigóékkal a látható világ fonákján meg egy jókora fityisz. Igaz, hogy a 43 perces, 10 dalt tartalmazó Quimby-album a zenekar addigi "legszűkszavúbb" nagylemeze volt, ám ez esetben a klasszikus bakelitalbumokra emlékeztető játékidő fordítottan arányos a lemez izgalmas pillanatainak mennyiségével. A Káosz Amigos színes, izgalmas és élvezetes zenei hullámvasút, ráadásul ismételten bizonyítja, hogy bizony-bizony lehetséges olyan emlékezetes számokat írni, melyek még holnapután is izgalmasak lehetnek, és amelyeket csak azért nem nevezünk slágernek, mert az manapság ebben az országban egész mást jelent. A lemez a már ismert quimby-s zenei univerzum egy újabb szemszögből. Hallhatunk spanyolos sanzont, keringőt - amelyből minden Quimby-albumra jár legalább egy - feszes ritmusalapra úsztatott sejtelmes gitárokkal megtűzdelt pörgős és táncos számokat, álmatag, ám ragadós lassúkat, sajátos reppes szerzeményt, sőt, még egy gyermekmondóka-ízű dalt is. Mindezekhez pedig okosan és színesen használt karakteres dobot, ütőhangszereket, gitárt, basszust és billentyűs hangszereket, jó ízzel bekevert modern elektronikát, végül, ám nem utolsósorban pedig trombitát, melyet a zenekar stúdióalbumon debütáló tagja, Kárpáti József szólaltat meg.

 

IV. Szün’

A Quimby A Káosz Amigos albumot ugyan még „megkoncerteztette” az országban, ám a lemez megjelenése után néhány hónappal – főként, mert úgy tűnt: a frontember Kiss Tibornak szüksége van egy nagyobb, szellemi és fizikai feltöltődéssel teli pihenésre – a zenekar úgy döntött, hogy hosszabb lélegzetű szünetet tart. Az előre nem tisztázott időtartamú szünet 2004. nyarán ért véget. Intenzív próbaidőszak és egy szívmelengető „titkos” visszatérő koncert után a zenekar tiszta erőből robbant be ismét a hazai zenei életbe. Teltházas, felfokozott közönségreakcióktól kísért budapesti és vidéki koncertek, egy sikeres tavaszi Est Invázió-turné, „táblás házak” előtti fellépések a legfontosabb nyári fesztiválokon és a Szigeten – a Quimby tulajdonképpen ott vette fel a fonalat, ahol két éve lerakta, sőt, fokozzuk: sokak szerint a zenekar sosem volt olyan príma formában, mint az elmúlt egy évben. És aztán a hab a tortán: 2005. októberében megérkezett az új Quimby-lemez.

 

V. Kilégzés, 15, tugedör

Keressünk szinonimákat! Megkönnyebbülés? Újrakezdés? „Nagy levegő, nagy fújás”? Ez is, az is. A Kilégzés-album a zenekar történetének talán legfontosabb munkája. Érdekes mérföldkő, hiszen nem csak művészileg, hanem praktikusan is korszaknyitó (ráadásul egy kicsit korszakzáró) munka. Egy megelőző fázisból áthozott régi emlékek új kontextusban, újraértékelés, leltár, ilyesmi. Nyilván nem véletlenül – Gerdesits Faszi Quimby-dobos szokásos fanyar szóvicce szerint Kivégzés, és nem is téved nagyot a szóvicc kiötlője, hiszen Kiss Tibor most sem finomkodik, de nem nosztalgiázik és nem is kanyarít nagy életigazságokat, hanem – ha egy kicsit drasztikusan akarunk fogalmazni – ironikus, érzelmes és expresszív stílusával verbálisan teszi el láb alól a múltat. Aztán – hogy elrepült az a pár év! – 2006-ban hirtelen 15 éves lett a zenekar. A rendes kamaszkorba lépett együttes meg is adta a módját az ünneplésnek. A Quimby a jeles jubileumot egy különleges, szubjektív módon összeállított válogatás-CD-ből és legalább annyira sajátosan dokumentarista DVD-ből összepakolt dupla válogatáslemezzel - Family tugedör -, egy, a Katona József Színházban megrendezett dupla színházi koncerttel indította, egy emlékezetes, „táblás ház előtt” lezajlott Petőfi Csarnok-koncerttel folytatta, majd egy január 1-i különleges fellépéssel, „varázszenével” tetőzte be.

 

VI. Maxilárma, Kicsi ország

2009-ben az együttes – mely ekkorra már kérdés nélkül az ország egyik legnépszerűbb koncertzenekara, telt házas csarnok-, klub- és színházi koncertekkel, zsúfolt fesztiválbulikkal – két hanghordozóval is jelentkezett. Tavasszal boltokba került az Ajjajjaj című számot (mit számot: slágert) tartalmazó ötszámos „maxi+”, decemberben pedig kijött a dupla Lármagyűjtögető, melynek egyik lemeze CD, három új számmal és több régi dal átdolgozásával, másik korongja pedig koncert-DVD. S, hogy a Quimby-rajongók immár ne maradjanak összefüggő dalcsokor nélkül sem, 2010. decemberében, öt esztendős szünet után megjelent a Quimby legújabb stúdióalbuma, a tizenhét számot tartalmazó Kicsi ország című nagylemez. A várakozásra és az azt követő sikerre csak egy bizonyítékot varázsolnánk elő: a lemez a Mahasz lista élén várta karácsonyt. Nos, itt tartunk most."

Forrás: Quimby.hu >>

A zenekar tagjai:

Balanyi Szilárd - billentyűs hangszerek, roto-tom, vokál
Gerdesits Ferenc - dob
Kárpáti József - trombita, szárnykürt
Kiss Tibor - gitár, ének
Mikuli Ferenc - basszusgitár
Varga Livius - ütőhangszerek, rap

Albumok:

 

  • 1993. A Sip Of Story
  • 1995: Jerrycan Dance
  • 1996. Majom-tangó
  • 1997. Diligramm
  • 1999: Ékszerelmére
  • 2001: Morzsák és szilánkok
  • 2002: Káosz Amigos
  • 2005: Kilégzés
  • 2006: Family Tugedör (CD & DVD)
  • 2009: Ajjajjaj
  • 2009: Lármagyűjtögető (CD & DVD)
  • 2010: Kicsi ország
  • 2011: Instant szeánsz

Kapcsolódó linkek: