2015. évi munkaterv

Személyzeti, szervezeti kérdések - Gazdálkodás, előirányzat - Belső kontroll rendszer - Nyitva tartás, munkarend, szabadság - Együttműködés, kapcsolatok - Teljes körű állományellenőrzés előkészítése - „Szivárványország” olvasótábor - Állományalakítás - Az olvasási kultúra fejlesztéséhez kapcsolódó foglalkozások, kiscsoportok a könyvtárban - Honlap, a Gyerekkönyvtár honlapjának, megújítása, modernizálása, adatbázisok építése - Digitalizálás - Rendezvények - Befejezés

Személyzeti, szervezeti kérdések

2014. november elsejétől új gazdasági vezetője van az intézménynek, Virág Tímea. Az intézmény gazdálkodásával kapcsolatos Magyarország 2015. évi központi költségvetésének megalapozásáról szóló 2014. évi XCIX. törvény alapján az 2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról 10. §-a (4a) bekezdése, mely szerint:

A gazdasági szervezet feladatait, ha a költségvetési szerv éves átlagos statisztikai állományi létszáma a 100 főt nem éri el, az irányító szerv, az államháztartás önkormányzati alrendszerében az önkormányzati hivatal vagy – az irányító szerv döntése alapján – az irányító szerv irányítása alá tartozó más költségvetési szerv látja el.”

Eszerint a gazdasági tevékenységgel összefüggő operatív és az adatszolgáltatási feladatok jelentős része várhatóan elkerül az intézmény hatásköréből és valószínűleg az épület üzemeltetésével és karbantartásával kapcsolatos teendők szervezése, biztosítása is.

Az átszervezés, feladatelvonás következtében akár helyileg is elkerülhet a gazdasági tevékenységgel kapcsolatos munkakört végző kollégák egy része.

Az átszervezéssel kapcsolatos teendőkkel a Polgármesteri Hivatal illetékes szervezete foglalkozik. A munkaterv elkészültéig rendelkezésünkre álló információk szerint, az átszervezésnek március 31-ig kell lebonyolódni.

Mint minden átszervezés, valószínűleg ez is okoz majd nehézséget az intézmény mindennapi életében. Az esetleges nehézségek kivédésre, megoldására csak a konkrét átalakulás, átszervezés után tudunk megfelelő intézkedéseket kialakítani.

Intézményvezető:

2015. december 31-én lejár a jelenlegi intézményvezető, Katona Zsuzsanna vezetői megbízatása és nyugdíjba vonul. Fontos feladat, hogy az intézmény ügyeivel kapcsolatos teendők, adminisztratív feladatok zökkenőmentesen kerüljenek átadásra az intézményvezető helyettesnek, illetve az új intézményvezetőnek.

Beiskolázási terv:

Az intézmény 2014-2020 közötti képzési időszakra vonatkozó Továbbképzési terve szerint a 2015-ös év beiskolázási tervében Pokornyi Orsolya és Tóth Éva képzése szerepel.

Pokornyi Orsolya folytatja és befejezi tanulmányait a Károli Gáspár Egyetem Bölcsészettudományi Kara által indított Gyermek- és ifjúsági irodalom szakirányú továbbképzési szakon. Záró dolgozatának témája szorosan kötődik a 2014/2015-ös tanévben elindított gyermekkönyvtári foglalkozásokhoz. A dolgozat címe: Az erkölcstan tantárgy a könyveken keresztül. A téma feldolgozásában kiemelt hangsúlyt kap a Gyermekkönyvtárban végzett munka.

Tóth Éva befejezi a Könyvtári Intézet által szervezett Könyvtári vezetői ismeretek című képzéssorozat utolsó modulját: Gazdálkodási és pénzügyi ismeretek, a teljesítménymérés könyvtári mutatói.

Gazdálkodás, előirányzat:

2015-ös évi költségvetési előirányzatunk bevételi oldala:

  2015-ös előirányzat
Fenntartói támogatás 91 267 000 .- Ft
Saját bevétel 4 550 000.- Ft
Összesen 95 817 000.- Ft

2014-ös költségvetési előirányzatunk kiadási oldala:

  2015-ös előirányzat
Bérjellegű kiadások, járulékok stb. 75 265 000 .- Ft
Dologi kiadások, dokumentumvásárlás, felhalmozás stb 20 552 000.- Ft
Összesen 95 817 000.- Ft

2015-ben 1 087 000 forint áll rendelkezésre a célfeladatok, rendkívüli feladatok ellátásának honorálására.

A célfeladatokról, a megoldásokra kijelölt munkatársak személyéről és a célprémiumok összegéről a könyvtár vezetősége (intézményvezető, gazdasági vezető, csoportvezetők), a közalkalmazotti tanács és a szakszervezet képviselője döntött.

A feladatról minden munkatárs szöveges leírást kapott, amelyek tartalmazzák a határidőket és a feladat elvégzéséért járó pénzösszeget. A feladatok és a feltételek elfogadásáról a munkatárs írásban nyilatkozott.

A célprémiumok 2015. áprilisi, májusi, júniusi, júliusi és augusztusi bérszámfejtéskor kerülnek, egy összegben elszámolásra.

A célfeladatok mellett a „Szivárványország” olvasótábor előkészítésében, szervezésében, lebonyolításában részt vevő munkatársak pluszmunkájának honorálása is ebből a keretből kerül sor, mivel a Nemzeti Kulturális Alaphoz benyújtott költségvetési tervben kért 1,7 millió forint helyett 1 millió forintot ítélt meg a kuratórium.

Az első félévi költségvetési adatok zárása után át kell tekinteni ezt a keretet és döntést kell hozni az esetlegesen fennmaradó összeg sorsáról.

Belső kontroll rendszer

2014. szeptember 30-a és november 24-e között került sor intézményünkben az éves belső ellenőrzésre a belső kontroll rendszer kialakításával és működtetésével kapcsolatban.

A vizsgálat jegyzőkönyve szerint: „Az intézményben kialakított kontrolltevékenységek megfelelnek a jogszabályi előírásoknak, hozzájárulnak a szervezet céljainak eléréséhez.” A felmerült hiányosságok és hibák javításáról, pótlásáról intézkedési terv készült.

2015. évi belső kontroll terv szerint ebben az évben a Közzétételi kötelezettség teljesítése lesz a vizsgált terület.

Kontrollkörnyezet:

  • A gazdasági szervezeti átalakítása, átszervezése miatt a Szervezeti és Működési Szabályzat módosítása

  • Az intézkedési tervben felsorolt szabályzatok elkészítése, javítása, kiegészítése.

Az intézkedési tervben szereplő feladtok módosulhatnak a gazdasági tevékenységet érintő átszervezés miatt.

  • A gazdasági szervezeti átalakítása, átszervezése miatt szükséges változtatásokhoz kapcsolódó szabályok esetleges módosítása.

  • Új szabályzat készítése: Várostörténeti kronológia adatbázis gyűjtőkörének, szerkesztésének eljárásrendje

Monitoring:

  • Negyedévente statisztika és elemzés készítése a Felnőtt- és Gyermekkönyvtár, valamint a Béke Fiókkönyvtár beiratkozott olvasóinak számáról, kor szerinti megoszlásáról és a forgalmi adatokról (személyes könyvtárhasználati, látogatottsági alkalmak, kölcsönzött dokumentumok, virtuális (honlap) látogatások). A lehetséges intézkedések kidolgozása, megvalósítása.

  • Ősszel, a 2016. évi folyóiratok rendelését megelőzően egy gyors felmérés készítése az olvasók folyóirat-olvasásával kapcsolatban (kézbe vett, olvasott, illetve nem forgatott újságok, folyóiratok). Eszköz: A 2014-es évben végzet folyóiratok olvasásával kapcsolatos tanulmány felmérésének aktualizálása, rövidítése. A felmérés eredményeinek figyelembevétele a folyóiratok, újságok rendelésénél.

  • Az új gyermekkönyvtári honlap elkészülése után ( 2015. május 31.) összehasonlító statisztika, elemzés készítése legalább két hónapról a régi és az új honlap látogatottságára vonatozóan.

  • Negyedévente statisztikai összesítő és elemzés az állománygyarapítás helyzetéről, az esetleges változtatások tervezése, végrehajtása.

Kockázatkezelési rendszer:

  • Legnagyobb kockázatot az intézmény működésével kapcsolatban a gazdasági szervezet átalakítása, átszervezése jelenti. A változás végrehajtásáról jogszabály rendelkezik: 2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról 10. §-a (4a).

  • Az eddig megszokott, gördülékeny ügyintézés, finanszírozás valószínűleg megváltozik. Alkalmazkodnunk kell az új helyzethez és ki kell alakítani azt a munkafolyamatot, módszert, amely alapján a lehető legkevesebb kockázatot kell viselni a mindennapi működés és az intézmény céljainak megvalósítása terén.

  • Kisebb kockázatot jelent a „Szivárvány” olvasótábor szervezése, lebonyolítása. A könyvtár történetében még nem volt ilyen volumenű, többnapos rendezvény szervezésére példa. A tervezett teljes program megvalósításának egyik akadálya lehet, hogy kevesebb pénzt kaptunk, mint amennyit terveztünk. Közbeszólhat olyan rajtunk kívül álló esemény is, mint az időjárás. Kedvezőtlen időjárás esetén előfordulhat a tervezett programok módosítása, esetleg újak szervezése. Törekszünk a gondos tervezésre, ütemezésre, ezzel is csökkentve a kockázatot.

Kontrolltevékenységek:

  • A FEUVE folyamatos működtetése, a gazdasági szervezet átszervezése miatti változtatások kidolgozása, gyakorlatban való alkalmazása.

Információs és kommunikációs rendszer:

  • Az intézmény közzétételi kötelezettségének teljesítése (KÖZADAT), illetve az ehhez kapcsolódó szabályzat kidolgozása.

  • Az új közalkalmazotti szabályzatban leírt információs és kommunikációs csatornák kialakítása, működtetése.

Nyitva tartás, munkarend, szabadság

2015-ben az utolsó szombati nyitva tartás = június 13., első szombati nyitva tartás = szeptember 5.

2015-ben munkarend változás a következő napokon lesz:

Munkanap Pihenőnap
2015. augusztus 8. szombat 2015. augusztus 21., péntek
2015. december 12., szombat 2015. december 24., csütörtök

A szabadságolási terv elkészítésének határideje: 2015. április 15.

A szabadságolási tervben mindenki vegye figyelembe, hogy az éves szabadságából minimum 14 napot egybefüggően június 15-e és szeptember 5-e között kell kivennie.

A nyári munkarend az előző évekhez képest alakul: 2015. július 20-a és augusztus 14-e között rövidített nyitva tartás szerint üzemel a könyvtár, a Béke Fiókkönyvtár pedig bezár.

Ebbe az intervallumba esik egy szombati nap (augusztus 8.), amely rendes munkanapnak minősül, helyette augusztus 21-e lesz a pihenőnap. Ezért augusztus 8-ra mindenkinek szabadságot kell kivennie.

Együttműködés, kapcsolatok

Középiskolák:

Továbbra is ellátjuk az iskolai könyvtári feladatokat térítés ellenében a következő intézményeknél:

  • ADU Csepel Vállalkozói Szakközép- és Szakiskola
  • Pentelei Molnár János Szakiskola

Közösségi szolgálat keretében végezhető olvasóköri tevékenységre a 2014/2015-ös tanév 2. felében és a 2015/2016-os tanévben is adunk lehetőséget az érdeklődőknek. Jelenleg a következő középiskolákkal van szerződésünk:

  • Lorántffy Zsuzsanna Szakközépiskola, Szakiskola, Kollégium
  • Dunaferr Szakközép- és Szakiskola
  • Bánki Donát Gimnázium és Szakközépiskola
  • Rudas Közgazdasági Szakközépiskola
  • Széchenyi István Gimnázium

Továbbtanulást segítő pályázati projekt segítése:

  • Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközépiskola és Szakiskola

rendszeres terembérlet:

  • Bibliai Szabadegyetem (Adventista Teológiai Akadémia)
  • Ringató (Veréb Judit)
  • Útkereső Segítő Szolgálat

Rendezvények szervezése, látogatása, közös programok

  • SZEM Baráti Kör
  • Útkeresés Segítő Szolgálat Családok Átmeneti otthona

Szivárványország” olvasótábor

  • Almádiért Közalapítvány, Balatonalmádi
  • Erzsébethelyi Általános Iskola, Békéscsaba
  • Kőrösi Csoma Általános Iskola, Érd
  • Rácalmási Művelődési Ház és Könyvtár
  • Hunyadi Mátyás Általános Iskola, Budapest XIII. kerület

Kiemelt feladatok, célfeladatok

A könyvtár előtt ebben az évben két kiemelt feladat áll, a mindennapi korrekt, szakszerű munkavégzés, a szolgáltatások lehető legoptimálisabb ellátása mellett.

Teljes körű állományellenőrzés előkészítése:

A jelenleg érvényes 3/1975. (VIII. 17.) KM-PM együttes rendelet a könyvtári állomány ellenőrzéséről (leltározásáról) és az állományból történő törlésről szóló szabályzat alapján a József Attila könyvtárban esedékes a teljes körú állományellenőrzés.

A teljes körű állományellenőrzés hosszú időt vesz igénybe. Előkészítő munkálatok sorát kell elvégezni a tényleges ellenőrzések elvégzéséhez.

Cél:

A nyilvántartások (elektronikus és raktárlap) egyezőségének elérése, a hiányok felderítése, törlése, döntés az állománynyilvántartásban nem szereplő dokumentumok állománybavételéről a gyűjtőköri szabályzat alapján, illetve eltávolítása a könyvtárból.

A nyitva tartási idő megőrzése, olyan időszakban végezni a dokumentumok keresését, amikor egyéb ok miatt is zárva tart a könyvtár (pl. vasárnap, szombat délelőtt stb.)

A napi munkafolyamatok (gyarapodás, törlések, szolgáltatások) zökkenőmentes biztosítása.

2015-ben a előkészítő feladatok közül a hálózati raktár revíziójára kerül sor (avulás, fölöspéldány, selejtezés stb.). A célfeladatok is ehhez a munkafolyamathoz kötődnek.

Határidők:

letétlapok leválogatása: 2015. március 31.

könyvek leválogatása, törlése: 2015. február 15 – 2015 november 30.

„Szivárványország” olvasótábor

A Nemzeti Kulturális Alap által kiírt pályázaton könyvtárunk a 2015-ös évre 1 millió forintot nyert a program megvalósítására. A pályázat keretében megvalósuló program célja az országban működő, együttműködő cimboraklubok közös részvételével olvasótábor szervezése általános iskolás (8-14 éves) diákoknak.

A tábor tematikusan épül fel két kortárs gyerekregény feldolgozása köré. (Molnár Krisztina Rita: Maléna kertje; Kálnay Adél: Szivárványország.) A művek befogadását, többoldalú, intermediális megközelítését különböző művészeti ágak segítségével kívánjuk elérni. Képző és iparművészeti oldalról - manuális technikákkal - alkotó módon formálják meg a gyerekek olvasmányélményeiket. A művekhez kapcsolódva, kézművesek segítségével, hagyományos népi kézművestechnikák elsajátításával különböző tárgyakat készítenek. A zene és színház eszközeivel (éneklés, zenélés; dramatizálás) elmélyítik, újragondolják, eljátsszák az olvasott történeteket. A tábor folyamán a gyerekek bepillanthatnak az alkotás folyamatába is: vendégül látják a kiválasztott két regény (Szivárványország, Maléna kertje) alkotóit, a bennük megfogalmazódott kérdésekre válaszokat kaphatnak a legavatottabbaktól, a művek szerzőitől, Kálnay Adéltól és Molnár Krisztina Ritától. (14. melléklet, 15. melléklet)

A tábor megvalósításának időpontja: 2015. július 4-9.

A pályázat tervezett költségvetése 1,7 millió forint volt, melyből csak 1 milliót ítélt meg az NKA kuratóriuma, így valamelyest változtatni kell majd a programtervezeten.

A program előkészítése, megvalósítása elsősorban Tóth Éva, Törökné Antal Mária és Pokornyi Orsolya feladata, a gazdasági ügyintézés pedig Csúzi Judité. Emellett természetesen szükség szerint a könyvtár minden dolgozója bekapcsolódik, bekapcsolódhat a program sikeres megvalósításába.

Állományalakítás

  • Továbbra is feladat az újonnan beérkező dokumentumok állománybavétele, leírása, tartalmi feltárása olyan ütemezésben, hogy 2-3 hetente új dokumentumokkal tudjuk ellátni olvasóinkat.

  • A hálózati raktár tartalmi revíziója, törlések, javítások elvégzése.

Az olvasási kultúra fejlesztéséhez kapcsolódó foglalkozások, kiscsoportok a könyvtárban

  • 2014/2015-ös tanév a harmadik, amikor önkéntes szolgálat keretében részt vehetnek a középiskolás diákok az olvasóköri munkában. Ebben a tanévben új iskolákkal is kötöttünk szerződést: Dunaferr Szakközép- és Szakiskola, Bánki Donát Gimnázium és Szakközépiskola és a Rudas Közgazdasági Szakközépiskola

  • Könyvtárhasználati foglakozásokat, bemutatókat az igényekhez igazodva középiskolások számára ebben az évben is tartunk. Különös tekintettel a Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakközép és Szakiskolára, ahol a továbbtanulásra való előkészítés keretében foglalkoznak a könyvtárhasználattal is.

  • Ebben az évben is folytatódik a Gyermekkönyvtárban az alsótagzatos és az óvodás gyermekek részére az egy-egy könyvbemutatásához kötődő foglakozások

  • 2014-ben elkészült egy módszertani anyag, amely elsősorban az általános iskolákban bevezetett erkölcstan órák anyagához kötődik. A módszer lényege, hogy egyes fontos erkölcsi-etikai kérdésről a diákok könyvekhez kötődően, interaktív feldolgozásban, élményszerű formában foglalkozzanak a felvetett témákkal. A 2014/2015-ös tanévben „debütált” a módszer két ötödikes osztály rész vételével. A tapasztalatok nyomán esetlegesen szükségessé váló javítások, módosítások, bővítések stb. beépítése az eredeti anyagba az idei év feladata.

  • A „könyves” erkölcstanórák gyakorlata a Béke Fiókkönyvtárban is kialakulóban van, egy ötödikes osztály részvételével. A speciálisan ebben a könyvtárban szerzett tapasztalatok nyomán esetlegesen szükségessé váló javítások, módosítások, bővítések stb. beépítése az eredeti anyagba az idei év feladata.

  • A Cimbora Klub, amely az idén lesz 12 éves, ebben az évben is folytatja tevékenységét a könyvtár segítségével.

  • 2015-ben nem folytatjuk a régi formában az Újraolvasó „sorozatot”. Nem ragaszkodunk ahhoz, hogy minden hónapban legyen egy kitüntetett író, költő stb. Ebben az évben csak alkalomszerűen készítünk kiállítást egy-egy személyhez kötődően.

  • Az előző években készült tematikus könyvajánló „füzetek” a jövőben a honlapon jelennek majd meg. 2015-ben ennek a tartalmi és technikai előkészítését kell megoldani.

Honlap, a Gyerekkönyvtár honlapjának, megújítása, modernizálása, adatbázisok építése

2014. november 6-án kapott nyilvánosságot harmadik honlapunk, amely már az új technikai, kommunikációs eszközökre optimalizált formában készült. A honlap új szerkezet, új lehetőségeinek kihasználása új feladatokat is jelent. A honlap szerkesztését, adminisztratív teendőit eddig elsősorban két ember végezte.

Az intézményvezető által végzett feladatok szétosztása, megtanulása 2015-ös év feladata:

  • - A honlapon megjelenő Hírek, ... Könyvtárosok ajánlják, Mai napon történt rovatban megjelenő szövegek tartalmi ellenőrzéséért az olvasószolgálati csoport vezetője felel.
  • - Ő a felelőse annak is, hogy a könyvajánlók heti rendszerességgel rendelkezésre álljanak, a honlap ne tartalmazzon avult híreket, az aktualitások mindig időben jelenjenek meg.
  • - A hírlevélben megjelenő gyarapodási jegyzék tartalmi ellenőrzése az állományalakítási csoportvezető feladta.

2015-ös évben kerül sor a Gyermekkönyvtár honlapjának megújítására, modernizálása.

  • Az új lehetőségekhez való alkalmazkodás, az adminisztrációs felület használatának megtanulása elengedhetetlen a honlap aktuális, tartalmas szerkesztéséhez.
  • A tartalmak konvertálásából adódóan lehetséges, hogy kisebb javításokat, átszerkesztéséket kell majd elvégezni.

Továbbra is cél a Helyismereti, a Műelemzések, a Várostörténeti kronológia és a”Hírünk, nevünk...” adatbázisok folyamatos, naprakész építése, gondozása, az esetleges problémák kiküszöbölése.

A Képtár és a Virtuális Múzeum szerkesztése, bővítése folyamatos feladat. Az új honlap adminisztrációs felület új lehetőségeket is kínál (pl. könnyen megoldható egy adott kép másolása több mappába, egyszeri felvitellel). A folyamatosan bővülő „állomány” szükségessé teszi a szerkezeti megoldások (mappák) időnkénti átgondolását, átszerkesztést.

Digitalizálás

  • 2015-ben a helyi hírlap 1973-as, 1975-ös, 1977-es, 1978-as, 1979-es, 1980-as évfolyamainak digitalizálása a cél. A megvalósításnak két formája lehet: a fénymásolón keresztül a szkennelés (időigényes, kevés idő áll rendelkezésre) és a fotózás. Az adott évfolyam nyomdai elkészítésének minősége alapján célszerű dönteni arról, hogy melyik megoldást érdemes választani.

Rendezvények

Az előző évekhez hasonlóan 2015-ben is az októberi könyvtári napokra helyezzük majd a rendezvények zömét, hiszen ezt finanszírozza az NKA, illetve ekkor hagyományosan fókuszba kerülnek a médiumokban a könyvtárak.

Arra törekszünk, hogy ezen kívül még 6-8 rendezvényünk legyen a Felnőttkönyvtárban. Igyekszünk meghívni kortárs magyar és helyi szerzőket, érdekes embereket egy-egy beszélgetésre. A tavalyi évben először volt „hangverseny” a könyvtárban és meglepően jól sikerült.

Ezért az idei éveben megpróbáljuk a Költészet Napját és a Zene Világnapját is muzsikával ünnepelni.

A Gyermekkönyvtárban és Béke Fiókkönyvtárban rendszeresen tartunk mesedélutánokat, amelyeken ebben az évben érdemes előtérbe helyezni Hans Christian Andersent, hiszen idén ünnepeljük születésének 220. évfordulóját.

Tervezünk még a gyermekek számára egy író-olvasó találkozót és a természetvédelemmel, környezetvédelemmel kapcsolatos foglalkozást.

A gyerekek számára szeretnénk egy mesékhez vagy ifjúsági regényekhez kötődő írót meghívni és egy természetvédelemmel, környezetvédelemmel foglalkozó „érdekes” embert.

Befejezés

2015-ben arra kell törekedni, hogy az állomány alakításával, rendezvényeinkkel, napi szolgáltatásainkkal megtartsuk olvasóinkat, látogatóinkat. A beiratkozott olvasók számának növelése nehéz feladat.

Törekedni kell arra, hogy a forgalmi adatainkban ne következzen be jelentős csökkenés. A negyedéves monitoring jelentések elemzése nyomán, ha szükséges, konkrét „akciótervet”, intézkedést kell kidolgozni és alkalmazni.

Dunaújváros, 2015. február 20.