2. számú melléklet - Óraterv
Műveltségi terület: Ember és társadalom
Tantárgy: Erkölcstan
Osztály: 5. osztály
Az óra témája: A közösség szabályai
Az óra cél- és feladatrendszere: Annak megvizsgálása, miért van szükség szabályokra egy közösségben, mi történik azokkal, akik ezt figyelmen kívül hagyják, és hogyan változhatnak meg ezek a szabályok. Empátia, együttműködés és önismeret fejlesztése.
Az óra didaktikai feladatai: ráhangolódás, helyzetteremtés, motiválás, ismeretbővítés, beszélgetés, összefoglalás, levezetés.
Tantárgyi kapcsolatok: Irodalom
Felhasznált források:
-
DEMETER Lázár Katalin, Játszótárs 2., Szentendre, Geobook, 2011
-
Dráma és tánc: az 5.-6. osztály számára, szerk. FORT Krisztina, KAPOSI József, NYÁRI Arnold, PERÉNYI Balázs, URAY Péter, Celldömölk, Apáczai, 2002
-
SANDERS, Chris (rendező, 2010), Így neveld a sárkányodat: animációs film, Dream Works Animation, USA, ’16-’19
Időkeret |
A tanulók tevékenysége |
A könyvtáros tevékenysége |
Célok és feladatok |
Módszerek |
Tanulói munka-formák |
Eszközök |
5 perc |
Háttükör - egy fő háttal áll a csoportnak mozgássort hajt végre, a többiek utánozzák azt |
- játék ismertetése, - moderálás - a mozgássort bemutató gyerek kiválasztása |
társakhoz való alkalmazkodás elsajátítása, gyakorlása |
közös játék |
egyéni/ egész csoportos |
− |
5 perc |
Számoljunk együtt! - a csoport körben ül, és spontán sorrendben elkezdenek számolni, ha két ember egyszerre szólal meg, elölről kezdődik a számolás |
- játék ismertetése, - moderálás |
tásakkal való együttműködés elsajátítása, gyakorlása |
közös játék |
egész csoportos |
− |
10 perc |
- 4 csapat alakítása, - könyvválasztás, - véleményalkotás |
- csapatalakítás segítése, - könyvek elhelyezése, -kérdésfeltevés |
- csoporton belüli együttműködés, - közös döntés meghozásának elsajátítása, gyakorlása |
moderált beszélgetés csoportban |
kis csoportos |
Vetítő, Könyvek: - Louis Sachar: Bradley, az osztály réme - Leiner Laura: Szent Johanna Gimi - R. J. Palacio: Csodácska - Cornelia Funke: Tolvajok ura - Andrew Clements: Frindli - John Boyne: Barnaby Brocket és a szörnyű dolog, ami vele megesett |
5 perc |
Életmentő tutaj - a csapatoknak „Cápa!” felkiáltásra, egy egyre csökkenő méretű papírlapon kell elhelyezkedniük |
játék ismertetése, moderálás |
- csoporton belüli együttműködés, - alkalmazkodás elsajátítása, gyakorlása |
közös játék |
kis csoportos |
- nagy papírlapok |
20 perc |
Hajótörés - lakatlan sziget: - Szigetnév választása a könyv alapján - Ki lenne a főnök? - Kinek mi lenne a feladata? - Minimum 5 szabály kitalálása - A könyv főszereplője is a csapat tagja – hogyan viselkedne ebben a helyzetben? megbeszélés |
- feladat ismertetése, - motiválás, - megbeszélés moderálása |
-önismeret, kreativitás fejlesztése -csoporton belüli együttműködés, alkalmazkodás elsajátítása, gyakorlása, - empátia fejlesztése |
-kooperatív módszer, - csoportos munka - moderált beszélgetés |
kis csoportos |
- 1 db nagy papírlap, vastag tollak - 4 db A4-es lap, íróeszközök |
5 perc |
Gubancolódás - a csapatok körbe állnak, és csukott szemmel megfogják egymás kezét, majd nyitott szemmel „kigubancolódnak” |
játék ismertetése, moderálás |
- csoporton belüli alkalmazkodás, együttműködés elsajátítása, gyakorlása |
játék kis csoportokban |
kis csoportos |
− |
10 perc |
Könyvrészletek felismerése |
felolvasás, moderálás |
-figyelem, emlékezet fejlesztése - előzetes tudás felelevenítése |
egyéni/csoportos munka |
egyéni/ kis csoportos |
- kiírt idézetek (esetleg vetítő), - 4 db A4es lap, íróeszközök |
15 perc |
Filmrészlet megtekintése, kérdésekkel irányított beszélgetés |
- beszélgetés moderálása |
- szereplőkkel való azonosulás előidézése, - empátia fejlesztése |
- induktív mód-szer, - beszélgetés egyénileg és csoportban |
egyéni/ egész csoportos |
- filmrészlet, vetítő, hangfalak, - cetlik kérdésekkel (kis vikingek kiképzése, csapat összetétele, Hablaty mássága, közösség szabályai stb.), - kalap |
5 perc |
Őrjáték - a csoport tagjai, egymást segítve próbálnak eljutni a célig, miközben a háttal álló banya néha megfordul, és ha valakit mozgáson kap, „lefagyasztja” a tekin-tetével, és ezt csak egy társának az érintése szüntetheti meg |
- játék ismertetése, - banya szerepe |
- csoporton belüli együttműködés elsajátítása, gyakorlása |
közös játék |
egész csoportos |
− |