Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1858. június 3-án született William Phelps Eno

Az amerikai feltalálót a „közlekedésbiztonság atyja”-ként tartják számon.

A családi ingatlanüzletben kezdte munkáséveit, de a közlekedés iránti érdeklődése miatt szabadidejében annak megreformálásán dolgozott. 1899-ben, 40 évesen otthagyta az ingatlanbizniszt, és élete hátralevő részében ötleteinek megvalósításán dolgozott: egy ésszerű, rendezett közlekedés kifejlesztésén. 1901-ben megalapította a Foundation for Highway Traffic Control nevű nonprofit vállalkozását, amely fő feladatának a rendezett és biztonságos közlekedési rendszert kialakítását és elterjesztését tartotta. Ehhez szerinte három nélkülözhetetlen feltételnek kell teljesülnie: egyszerű, tömör és közérthető szabályok (amelyek jogilag is támogatva vannak); a szabályok mindenkihez történő eljuttatása; valamint a rendőrségi fellépés a szabályok betartatására, ehhez pedig a rendőrök képzése.

Eno hatalmas szerepet játszott a közlekedéstechnika, közlekedésbiztonság és forgalomirányítás fejlődésében és alkalmazásának elterjedésében. Néhány újítása:

A Columbus Circle 1907 körül A Columbus Circle 1907 körül - 1903-ban felkérték, hogy New York városában a Columbus Circle-höz (egy hatalmas útkereszteződéshez) készítsen közlekedési tervet, amely segít abban, hogy elkerüljék a mindennapos baleseteket, forgalmi dugókat. Ekkor megtervezte a körforgalom első verzióját, amelyet 1905-ben el is készítettek, és később Párizsban és Londonban is példaként alkalmazták.

- Neki tulajdonítják a stop és az egyirányú utca jelzést, a zebra, a taxiállomás, a gyalogos biztonsági járdaszigetek korai változatainak megjelenését.

- Már azelőtt elkészített egy koncepciót New York metróhálózatáról, hogy egyáltalán komolyan foglalkoztak volna a kérdéssel.

- Foglalkoztatta a tengeri közlekedés is, támogatta a vasúti fejlesztéseket, és kutatásokat végzett az 1920-as években a repülés jövőbeni hatásairól.

- A két világháború alatt katonai közlekedési jelzéseket alkotott, amelyeket a tengerentúlon használtak.

Tagja volt a New York-i Tudományos Akadémiának, és nyolc közlekedéssel foglalkozó könyv szerzője volt. A francia kormány kitüntette a Francia Köztársaság Becsületrendjével. 1945-ben, 86 évesen halt meg. Ironikus, de soha életében nem vezetett autót – a közlekedésbiztonság atyja, a lelkes lovagló, nem bízott az automobilokban.