Évfordulók, események

...és ez történt még a mai napon

Hónap:    Nap:    

1922. október 7-én született Polcz Alaine

"Mint az szép híves patakra a szarvas kívánkozik, lelkem úgy óhajt Uram!" (42. zsoltár)

"- Jól látom-e azt, hogy ha bennünk nincs rend, akkor a világban sincs? Vagyis, ha bennem káosz uralkodik, akkor a világ is kaotikus? Vagy ennél sokkal bonyolultabb a helyzet?

– Ha bennünk nagy feszítő erők munkálkodnak, s ezek a kaotikusság határáig taszítanak – ritkán vagyunk egészen kaotikusak –, akkor magunkban sem tudunk rendet teremteni. De hát rendetlenség van az átmeneti korszakokban is. Amikor az egyik rendből kialakul egy másik rend, akkor a régi rendet kezdjük elhagyni, s az új még nem alakult ki.

Ez, gondolom, kire-kire másként hat. Másként reagál az ilyen átmenetekre az autonóm típusú ember és másként a konformista. A szuverén ember kevésbé szereti a rendet, mint a beletörődő, a megalkuvó.

– Igen, tudniillik a nagyon merev rendet azok tartják meg, akik nem tudnak mit kezdeni a nagyobb szabadsággal. Ők nem tudnak mit kezdeni a lét elviselhetetlen könnyűségével. Minél merevebb a rend, annál inkább megnehezíti az életet. Segíti is, persze, mert szabályok közé szorítja, de el is merevíti azt. Minél lazább, oldottabb egy rend – erre az autonóm személyiségek képesek –, annál jobban élhetünk. A primitívséghez egy merevebb, primitív rend tartozik.

….

Milyen akkor a jó, az igazi rend, amelyre sokan vágyunk?

– Az a jó rend, ha mondjuk a tárgyak elhelyezése vagy egy osztály megszervezése nem a merev rend szabályai szerint történik. Amikor ez nem a merev rendet, hanem az életet szolgálja. A jó rend lényegi és formai is. A formai a kivetült, a látható rend. A lényegi rend a tartalomra, a célokra vonatkozó kérdésekre ad választ. Ha a rend nem jól szolgál, akkor az öncélú, önmagát szolgálja. Ha az emberekben nincs igazi belső rend, akkor az merev, formai rendet szül, ami – mint már mondtam – csak kapaszkodó. Már beszéltünk ezzel kapcsolatban arról, hogy csak az autonóm személyiségek képesek a jó rendre. A rendetlenség az, ha lényegi és formai rendetlenség van. A diktatúrákban is az történt, hogy mereven akartak valamit megtartani, amiből már épp a lényeg tűnt el. A jó rendetlenség pedig az, ha lényegi rend van, a tárgyak jól szolgálják a célt, de nincs merevség. Ez a külső szemlélő számára persze rendetlenségnek tűnhet."

Kapcsolódó linkek