Az acélmű története

A Martin-Acélmű építését 1952. augusztus elsején kezdték meg. 1954. augusztus 19-én csapoltak először acélt a III. sz Martinkemencéből.

A kemence fél Venturi típusban épült, fűtőanyaga, torokgáz, kamragáz keveréke és pakura, mivel ekkor még torokgázt nem állítottak elő csak kohógázzal és pakurával fűtötték, ami igen rossz összetétel. 1954 szeptember elsején elindult Diósgyőrbe az első acélöntecs szállítmány. Az 1954. november harmadikán üzembehelyezett IV. sz. kemence már csak pakurával fűtött, ami viszont levegő előmelegítést igényelt. Az öntés idő rendkívül hosszú volt: 1 óra 50 perc.

1960 áprilisában csapolták az egymilliomodik tonna acélt. 1962 decemberétől nyugati exportra is gyártott acélnyersvasat a Vasmű. Az Acélmű tíz éves fennállása alatt összesen 3 200 000 tonna acélt csapolt. (1964. augusztus 20.)  1965 decemberében a négymilliomodik tonna acélt Varga Ferenc olvasztár csapolta. A termelés növelése érdekében a kemencéket 1965-66-ban átépítették. A teljesítményt oxigénbefúvással is növelték.  1969. május 11-én érkezett először az oxigén a kemencékbe az Oxigéngyárból.

A Dunai Vasmű Oxigéngyára 250 millió forintos beruházással épült fel.  1969-től 100-110 percre csökkent az öntési idő. 1970 szeptemberében megkezdődött a Folyamatos Acélmű, a FAM építése. A beruházás keretében épült az ország legnagyobb öntőcsarnoka. 1973. augusztus 12-én az I. sz. FAM kemence,  1974. augusztus 12-én az II. sz. FAM kemence átadására került sor. A FAM-ban 30 - 40 celsius fokkal magasabb hőmérsékletet kellett létrehozni, amit oxigénbefúvással értek el. Megszűnt a kokillába öntés. Közben a Siemens Martin kemence további fejlesztése lehetetlenné vált, elérte maximális kihasználhatóságát, minőségi és mennyiségi csúcsot. A konverteres acélmű 1977-ben kezdett épülni.

1978 márciusától a Dunai Vasműben az acélgyártási folyamatok irányítása számítógéppel történik. Egy R 20 és egy R 40 típusú számítógép segíti a munkát. 1981-ben az I. sz konverter, a II. sz konverter 1982-ben készült el. A konverter építése kapcsolódó beruházásokat is igényelt. Az utolsó csapolás az Acélmű IV-es számú kemencéjében 1987. május 26-án volt.  A kettes tolókemence után 1987. december 28-án átadták az I-es tolókemencét is. A Dunaferr Acélművek Kft. 1991. március 1-jén alakult meg az Acélművek gyáregységből.  Feladata az acélgyártás, a hengerelt árú gyártása, szállítása, és egyéb kisegítő tevékenység volt. Az első ügyvezető igazgató dr. Szabó József volt.

1992. december 1-jén gyártották le az utolsó acéladagot a Martinban. 1995. március 6-án megkezdődött a II-es kohó átépítése. 1997 májusában kezdődött meg az I-es számú nagyolvasztó átépítése. 2003. január elsejével az Acélművek Kft. beleolvadt a Dunaferr Dunai Vasmű Rt.-be.

Kapcsolódó linkek: