MUNKATERV 2012

Költségvetés

A 2012-es év költségvetési előirányzata rosszabb, mint a 2011. évi teljesített költségvetés.

fenntartói támogatás: 69 746 000 forint (2011 = tervezett: 76 803 000 forint, megvalósult:71 086 000 forint)

saját bevétel: 4 500 000 forint (2011 = 4 800 000 forint)

összes tervezett bevétel: 74 246 000 forint (2011 = 71 086 000 forint)

2012-ben a tervezett bevételek alapján kiadásainkat a következőképpen tudjuk tervezni:

Bérjellegű kiadásokra (bér, járulékok, bérletek, jubileumi jutalom, célfeladatok stb.): 61 600 000 forint

Dologi jellegű kiadások (rezsi, internet, dokumentumvásárlás stb.) : 12 600 000 forint

Bérjellegű kiadásinkban az idén sem tudtunk tervezni semmilyen béren kívüli juttatást (Erzsébet kártya stb.). A jubileumi jutalmakra (kötelező) 3 millió, célfeladatokra (a megengedett mértékben) 1 070 000 forintot terveztünk.

A fenntartótól kapott támogatás tavaly több mint 5 millió forinttal volt kevesebb, mint a tervezett összeg. Ehhez a megvalósult támogatáshoz képest 2012-ben kb. 2 millióval kevesebb a tervezett támogatás, amelynek megvalósulása nem egyértelműen szavatolt.

Az önkormányzati támogatáson és a saját bevételünkön (beiratkozási díj, késedelmi díj, állományból törölt dokumentumok árusítása stb.) kívül az személyi jövedelemadók 1 %-ának felajánlásából (2011-ben = 377 837 forint) illetve a könyvkötészetben nem használt berendezés (KAEV tűzőgép) értékesítéséből juthatunk.

2012-től saját bevételeinket növelheti a 101-es emeleti kisterem bérbeadásából befolyó összeg. Ezt a tevékenységet a 2011-ben elfogadott új alapító okiratban tette lehetővé a fenntartó. Az új Szervezeti és Működési Szabályzatban változtattunk a Könyvtárhasználati Szabályzatunkon, amelyben 2012. március elsejétől 10 forint/nap összegben állapítottuk meg a késedelmi díjat (könyvek esetében). A késedelmi díj emelésére 1994 óta nem került sor.

Ebben az évben is szívesen fogadjuk az olvasók „természetbeni” támogatását azaz az ajándékkönyveket. Ezek közül a könyvek közül a Gyűjtőköri Szabályzatnak megfelelő dokumentumokat beleltározzuk, a többi könyvet, DVD-t értékesítjük és a befolyó összeget új dokumentumok, elsősorban könyvek vásárlására fordítjuk. A tavalyi évben az állományból törölt könyvek és az ajándékkönyvek értékesítéséből közel 800 000 forint bevételünk volt. Ez az összeg a 2011-ben könyvek vásárlására fordított összegnek (1 760 000 forint) közel a fele volt.

Ezenkívül az idén is várható az ágazati minisztérium érdekeltségnövelő támogatása, amely a tavalyi évben 400 000 forint volt és csak dokumentumvásárlásra lehet költeni.

A tavalyi évhez képest nem terheli költségvetésünket a Ságvári Fiókkönyvtár fenntartásának költsége (bérleti díj, rezsi stb.). Dologi jellegű kiadásainkon nem nagyon tudunk a jelenleginél többet lefaragni. A működést és a mindennapi munkát igyekszünk a legtakarékosabb energiafelhasználással megoldani. A könyvtár üzemeltetése, eszközeink karbantartása, a szolgáltatások igénybevétele és a dokumentumvásárlás területén is folyamatosan ügyelünk rá, hogy a lehető legkedvezményesebb, költségkímélő megoldásokat válasszuk.

Dokumentumvásárlásra (könyv, folyóirat, DVD) 2011-ben 3 174 000 forintot költöttünk. 2012-ben legalább ennyi pénzt kell költenünk.

Személyzeti kérdések, ügyrend, szabályzatok

2012-ben 27 státuszra (8 órás ) terveztünk bért. A 27 státuszból egy, könyvtáros-informatikus munkakör nincs betöltve. Ez a státusz az olvasószolgálati csoportból hiányzik, hiszen ebből a csoportból ketten is vezetői beosztásba kerültek 2011-ben (Katona Zsuzsanna intézményvezető, Tóth Éva olvasószolgálati csoportvezető.) Ezt az üres álláshelyet ebben az évben be kell töltenünk, amíg nem tudunk új munkatársat felvenni, addig az erre a státuszra tervezett bér 50 %-t helyettesítési díjként négy kolléganők között osztjuk meg.

Jelenleg 26 fő dolgozik a könyvtárban:

20 fő nyolc órában (1 fő nyugdíj mellett), 5 fő négy órában, 1 fő hat órában (GYES mellett)

más megosztásban:

9 fő felsőfokú szakirány végzettségű könyvtáros, 7 fő könyvtáros asszisztens, 3 fő könyvelés, pénztár, gazdasági és egyéb ügyintézés, 2 fő takarítás, 1 fő könyvkötő, 1 fő karbantartás, 3 fő ruhatáros

2012-ben várhatóan két munkatársunk megy nyugdíjba (1 fő ruhatáros és 1 fő könyvtárosasszisztens)

A könyvtárosasszisztensi státuszra nem tervezzünk felvenni új munkatársat, hiszen ezt a feladatot Faragóné Veress Csilla veszi át, aki 2011-ig a Ságvári Fiókkönyvtárban dolgozott, illetve a könyvtár bezárásával kapcsolatos feladatokkal foglalkozott.

Költségvetésünk nem teszi lehetővé, csak a legindokoltabb esetekben a költségtérítéses oktatásformákban tanulók támogatását. 2012-ben Fábián Erzsébet folytatja a kötelezően előírt felsőfokú tanulmányait a Dunaújvárosi Főiskola Felnőttképzési szakán.

Tóth Éva és Rozmán Zsuzsanna elkezdi a Könyvtári vezetői ismeretek akkreditált továbbképzés első modulját. Ennek a képzésnek az elvégzése a könyvtár vezetői utánpótlásának biztosítása miatt szükséges.

Törökné Antal Mária jelezte, hogy szívesen részt venne tavasszal a Hagyományok Házában induló Magyar népmese – hagyományos mesemondás: A szövegfolklór tanulása és tanításának módszertana című 60 órás akkreditált képzésen. A képzésen való részvételt támogatásának mértékét az aktuális gazdasági helyzetünk határozza meg.

2012-ben folytatódik Molnár Csaba és Pokornyi Orsolya gyakornoki programja Tóth Éva és Rozmán Zsuzsanna mentorálásával.

Oláh Bernadett továbbra is a MKE Fejér Megyei Szekciójának vezetőségi tagja, Törökné Antal Mária pedig az MKE Gyermekkönyvtári Szekciójának vezetőségi tagja.

Új és felülvizsgálandó szabályzatok, ügyrendek, tervezetek (erre elsősorban a jogszabályi környezet változása miatt kerül sor):

  • Szervezeti és Működési Szabályzat

  • Könyvtárhasználati Szabályzat (hatályos: 2012. március 1-től)

Felelős: Katona Zsuzsa

  • a könyvtár gazdálkodásával kapcsolatos szabályok, ügyrendek

Felelős: Fábián Erzsébet (célfeladat: 3. melléklet)

  • közalkalmazotti nyilvántartás a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény alapján

Felelős: Katona Zsuzsa, Budavári Beatrix (célfeladat)

Belső szabályzatok:
  • A belföldi és külföldi kiküldetés elrendelésével és elszámolásával kapcsolatos szabályzat
  • Telefonok használatának rendje
  • A nemdohányzók védelmével, a dohányzásra kijelölt hellyel kapcsolatos szabályzat
  • A közérdekű adatok megismerésére vonatkozó kérelmek intézése és a kötelezően közérdekű adatok nyilvánosságra hozatalának rendjéről
  • A 101-es terem bérlésével kapcsolatos szabályzat

Felelős: Katona Zsuzsa

Szakmai szabályzatok:
  • Az elektronikus állománynyilvántartás és katalógus felviteli szabályzatának véglegesítése
Felelős: Rozmán Zsuzsanna
  • A Várostörténeti kronológia adatbázis felviteli és szerkesztési szabályzata
Felelős: Oláh Bernadett
  • A könyvtári Közalkalmazotti Tanáccsal és a KKDSZ helyi szervezetével közös megállapodás kidolgozása a jogszabályokban és helyi szabályzatokban nem szereplő vagy azoktól pozitív értelemben eltérő, a munkavállalók és munkáltató jogaival, kötelezettségeivel kapcsolatos kérdésekről.

  • Stratégiai terv 2012 - 2017 című előzetes terv bővítése, kidolgozása, véglegesítése

Felelős: Katona Zsuzsa

Együttműködés, kapcsolatok

2012 nyarától könyvtárunk együttműködik a Pécsi Tudományegyetem Felnőttképzési és Emberi Erőforrás Fejlesztés Karán működő informatikus-könyvtáros képzésen tanulók gyakorlati felkészítésében. Könyvtárunk része annak a könyvtári hálózatnak, amelyből a hallgatók választhatják ki a helyszínt gyakorlatuk eltöltésére.

2012-ben is részt veszünk az Állami Számvevőszék Integritás Projektjében.

Folytatjuk a munkát Az Országos Digitális Könyvtárkataszter a "21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció" kiemelt projektben, melynek keretében a könyvtár által digitalizált tartalmakról adatokat szolgáltatunk egy közös nyilvántartó adatbázis számára.

A korábbi évekhez hasonlóan folytatjuk az együttműködést a Göllner Mária Waldorf Alapítvánnyal és a Csigadombi Waldorf óvodával. Együttműködésünk jól bevált formája, hogy az alapítvány által szervezett előadásoknak helyet adunk, kölcsönösen „reklámozzuk” egymást illetve gyermek- és kézműves foglalkozások lebonyolításában az alapítvány ötletet, óvónőt és nyersanyagot biztosít legalább évi két alkalommal a könyvtár látogatói számára.

Elsősorban a találkozások lebonyolításához szükséges terem ingyenes biztosításával támogatjuk a Pentelei Irodalmi Kör működését.

Az ADU Csepel Vállalkozói Szakközép- és Szakiskola és a Pentelei Molnár János Szakiskolával szerződésünk az iskolai könyvtári feladatok ellátására, melyért a két iskola térítést fizet.

A Széchenyi István Gimnáziummal elsősorban a középiskolások tanulmányait segítő programok tervezésében, megvalósításában dolgozunk együtt.

2012-ben is folytatjuk a Gyerekkönyvtárban az óvodások és iskolások számára a könyvtár bemutató és az olvasásra ösztönző foglalkozásokat.

Folytatjuk azt a gyakorlatot, hogy a könyvtári állományból kikerülő könyvtári dokumentumok közül térítésmentesen válogathatnak a város iskolai könyvtárai, közösségei, intézményei (pl. hajléktalanszálló stb.) amennyiben igény tartanak rá.

Nyitva tartás, munkarend, szabadság

Az NGM 39/2011. (X. 14.) számú a 2012. évi munkaszüneti napok körüli munkarendről szóló rendelete alapján a pihenő és munkanapok, a munkavégzés ideje az 1. mellékletben leírtak szerint alakul. A közalkalmazotti tanáccsal és a szakszervezettel egyeztetve az úgynevezett hosszú hétvégi szombaton nyitva tartunk.

2011-ben szívesen fogadtak látogatóink a lehetőséget, hogy nem zár be a könyvtár, hanem csak négy hétig rövidített nyitva tartással „üzemel.”. 2012-iben is folytatjuk ezt a gyakorlatot. A nyári „menetrend” a következőképpen alakul:

Június 16. : ez az utolsó szombat, amikor nyitva tartunk (Oláh Bernadett, Molnár Csaba, Faragóné Veress Csilla, Kovács Dóra, Törökné Antal Mária)

Július 23-a és augusztus 20-a között rövidített nyitva tartás: hétfő, szerda, péntek: 8-13, kedd, csütörtök: 14-19.

Augusztus 25. : ezen a szombaton már nyitva tartunk (Katona Zsuzsa, Rozmán Zsuzsanna, Szántó Béláné, Horgos Marianna, Fábián Krisztina)

A szabadságolási terv elkészítésének határideje: 2012. április15.

Kiemelt feladataink, célfeladatok

Gyerekkönyvtár:

  • A varázslatos Balaton és Helka hercegkisasszony

Több fordulós vetélkedő (írásos, szóbeli) felsőtagozatos diákoknak. A vetélkedő elsősorban a balatoni regékre, mondákra és Nyulász Péter: Helka: a Burok-völgy árnyai című könyvére épül. Ha meg tudjuk oldani, akkor Nyulász Pétert meghívjuk a döntő előtt egy beszélgetésre.

Cél: A könyvek elolvasása, az így szerezett ismeretekre, élményekre alapozva a feladatok megoldása.

Legalább 15 fő „érkezzen” a döntőbe.

Felelős: Pokornyi Orsolya (célfeladat)

  • A Gyerekkönyvtár állományából az olyan dokumentumok kivonása, amelyek inkább a középiskolás, felnőtt korosztály érdeklődésére számíthatnak

Felelős: Törökné Antal Mária (célfeladat)

Béke Fiókkönyvtár:

  • A kölcsönzési alkalmak számának emelése a 14 éven aluliak körében, a Rejtvényvár pontgyűjtő verseny bevezetése, a kölcsönzött dokumentumok számának emelése. Felelős: Fábián Krisztina (célfeladat)

Felnőttkönyvtár:

  • Újraolvasó: Ajánlások, életrajz, idézetek segítségével a magyar irodalom kerek évfordulót ünneplő klasszikusainak életművére felhívni a figyelmet több helyen, több szempontból

Felelős: Hidvégi Judit (célfeladat)

  • A Várostörténeti kronológia új felhasználói és adminisztrációs felületet kapott és így már látható és kereshető is lesz a honlapon. Előbb azonban el kell végezni a régi adatbázis tartalmi és formai revízióját és ki kell egészíteni tárgyszavakkal a rekordokat.

Felelős: Oláh Bernadett, Molnár Csaba (célfeladat)

  • A tavalyi próbálkozás után meg kell próbálni kialakítani egy kört, klubot, melynek tagjai szívesen foglalkoznak a helyismeret kérdéseivel, esetleg dokumentumokat képeket gyűjtenek stb. Alkalmanként „nyílt napok” keretében egy-egy film, dokumentumfilm vetítése, beszélgetés egy-egy előadóval, vendéggel. Kísérlet a virtuális múzeum létrehozására lehetőség szerint együttműködve az Intercisa Múzeummal.

Felelős: Petrovicsné Gadanecz Júlia, Oláh Bernadett

  • Petrovicsné Gadanecz Júlia 2011-es célfaladata volt a könyvtár történetével kapcsolatos iratanyag (beszámolók, statisztikák, jelentések stb.) rendezése a kezdetektől 1996-ig. Az idei évben ezeket a dokumentumokat fizikai állapotuk alapján javítani, fénymásolni kell és egybe kell kötni

Felelős: Guba Patrícia (célfeladat), Rozmán Zsuzsanna

Rendezvények, kisközösségek

2012-ben elsősorban olyan rendezvényeket tervezünk, amelyek kevés anyagi ráfordítással megoldhatók. Amennyiben valamilyen pályázat keretében tudunk forrást szerezni, akkor kibővítjük a rendezvények körét. Amennyiben 2012-ben is lesz Őszi Könyvtári Napok rendezvénysorozat és az eddig megszokott módon történik a finanszírozás, akkor ebben az időszakban (is) tudunk vendégeket hívni. Pl. Lackfi János, Nyulász Péter, irodalomtörténész (Karinthy Frigyesről) stb.

Gyerekkönyvtár:

  • A Könyvfaló kerestetik olvasópályázat ez évi pályázata a „Gyűjtsd Te is a csillagokat!” címet kapta. 2012-ben a pályázók feladata, hogy olvasmányaikról élményszerű beszámolót készítsenek. Az olvasmányok kiválasztását segíti könyvtárosok szóbeli ajánlása és az általuk összeállított lista (közel 100 mű)
  • Régi-új forma: havonta egy alkalommal, a hónap második csütörtökén 16 órától 17 óráig mesedélután. Első alkalom: szeptember 27. (a Magyar Népmese Napja alkalmából)
  • 2012-ben folytatódnak a Cimbora-klub foglalkozásai.
  • Folytatódik a pontgyűjtő verseny a Rejtvényvárban.

Felelősök: Törökné Antal Mária, Pokornyi Orsolya

Felnőttkönyvtár:

  • Április 11. Költészet Napja alkalmából

    Versek hangosan – a könyvtár hangzóanyagából minden órában egy-egy vers „lejátszása”, kihangosítása a Felnőttkönyvtárban, az előtérben projektoros vetítés a költészettel, József Attilával kapcsolatban

  • Madarak és fák napja: május 10. alkalmából:

    Dunaújváros madárvilága – Papp Sándor dunaújvárosi előadó, a Magyar Madártani Egyesület tagja

  • Folytatja működését a Könyvklub.

  • Legalább egy előadás középiskolások számára egy irodalomtörténeti előadás pl. 125 éve született Karinthy Frigyes

Mindennapi, folyamatos feladatok

A könyvtár folyamatos működtetése, a szolgáltatások biztosítása továbbra is alapvető feladat:

Állományalakítás:

  • A szerzeményezés alapja továbbra is a Kello által kiadott Új Könyvek ajánló jegyzék. A korábbi éveknél azonban nagyobb hangsúlyt helyezzünk az olvasók kéréseire, kívánságaira és a lehető legolcsóbban és leggyorsabban szállító kiadóktól, kereskedelmi cégektől vásárolunk. Meg kell próbálni a kiadókkal is felvenni a közvetlen kapcsolatot . Elsősorban az újonnan megjelent dokumentumok beszerzésére törekszünk (elsősorban erre van igény) és csak indokolt esetben vásárolunk régebbi esetleg antikvár könyveket. Törekedni kell arra hogy a Béke Fiókkönyvtár is kapjon legalább az új gyerekkönyvekből egy-egy példányt. A DVD állomány bővítése a költségvetési helyzet függvénye.

  • Folyamatos a dokumentumok állományból való kivonása, törlés. 2012-ben folytatódik a Felnőttkönyvtár raktári állományának revíziója: G, H, J, K betűk.
Információszolgáltatás, tájékoztatás, ajánlás, kölcsönzés:
Napi feladat, a könyvtárba és/vagy a honlapunkra látogatói számára . A tájékoztatás új formájaként tavaly vezettük be a tematikus ajánlólistákat, amelyeket 2012-ben is folyamatosan bővíteni kell. A honlap és a Facebook oldalunk statisztikája szerint is népszerűek az elektronikus ajánlóink.
Digitalizálás:

2012-ben kétféle technikával folytatjuk a helyi újságok digitalizálását: fénymásolóval és visszatértünk a diafilmről való szkennelésre is. 2012-ben a Dunaújvárosi Hírlap 1969-es és az 1970-es évfolyamát a fénymásolóval, a 1986-os és az 1987-es évfolyamot diafilmről digitalizáljuk. Új technikai megoldásként megpróbáljuk a digitalizált újságokat pdf formátumban láthatóvá tenni a honlapon. A digitalizált újságok linkelése a helyismereti adatbázisban feltárt elemekhez.

Adatbázisok:
  • A Műelemzések, a Helyismereti a és ”Hírünk, nevünk messze száll...” adatbázis építése folyamatos, az időről-időre szükségessé váló javításokat, módosításokat folyamatosan végezzük. A Helyismereti adatbázis szerkesztésével foglalkozó munkatársaknak havonta legalább egy alkalommal megbeszélést kell tartani, hogy egyeztessék a teendőeket, kidolgozzák a felmerülő problémákra a megoldást.
  • 2012-es év korrekciós feladatai a Helyismereti adatbázisban:
  • Az elektronikus újságokból felvett elemek ellenőrizése, javítása az adatbázisban.

  • A képtárban lévő, helyismerethez kapcsolódó képek feltárása az adatbázisban és csatolása a képhez kapcsolódó elemhez.

  • Mikrofilmek átnézése abból a szempontból, hogy melyek azok a mikrofilmek, amelyeknek tartalma más formában nem található meg, ezeket a mikrofilmeket digitalizálásra kell előkészíteni és állományba kell venni.

Honlap, Facebook, levelezés:

Továbbra is fontos információforrás, tájékoztatási és kapcsolattartási eszközök az elektronikus felületek. Fontos feladat a felületek naprakész állapotban tartása, az új információk, ajánlások rendszeres közlése. Hírleveleink jelenleg 352 emberhez jutnak el. 2012-ben célszerű egy kis felmérést végezni a hírlevél olvasói (vagy nem olvasói?) között, abból a szempontból, hogy kell-e változtatnunk és milyen irányban a hírlevelek szerkesztésekor.

A munkatervben megjelölt feladatok mellett (mint minden évben) az idén is valószínűleg adódnak be nem tervezett tennivalók és az intézmény gazdasági helyzete miatt is történhetnek változások.

Dunaújváros, 2012. február 29.